Hem / Tobaksjättar attackerar via EU-domstolen
Några av världens största tobaksbolag, med Philip Morris i spetsen, har fått möjlighet att i Europadomstolen ifrågasätta det nya tobaksproduktdirektivets laglighet.
Det är högsta domstolen i London som efter en kort förhandling den 3 november hänskjutit ärendet till EU-domstolen.
Philip Morris vände sig i juni till högsta domstolen i London för att den vägen försöka angripa direktivet i EU:s högsta rättsliga instans. För att ett ärende ska tas upp där krävs nämligen att en nationell domstol hänskjutit det dit.
Ännu en orsak för Philip Morris att välja just högsta domstolen i London som startpunkt var att den är känd som ett effektivt forum som snabbt kan hänföra mål till EU-domstolarna.
Det som tobaksjättarna nu främst angriper är direktivets bestämmelse om att varningar bestående av bilder och text ska täcka 65 procent av båda storsidornas ytor.
Tobaksbolagen, som satsade mer på lobbying än någonsin i sina försök att stoppa tobaksproduktdirektivet när det behandlades i EU-instanserna, hävdar nu att EU missbrukat sina befogenheter genom att bryta mot grundläggande rättigheter och mot den så kallade subsidiaritetsprincipen, som säger att beslut ska fattas på lägsta möjliga effektiva nivå.
EU-domstolens granskning av klagomålen beräknas ta upp till två år, och under tiden gäller tobaksproduktdirektivet, som trädde i kraft i maj 2014 och ska vara helt genomfört i maj 2016.
Genom att alliera sig med Tyskland lyckades tobaksindustrin stoppa det direktiv mot reklam och sponsring som antogs 1998. EU-domstolen upphävde direktivet år 2000. EU tvingades arbeta om direktivet så att det följde domstolens argument, vilket medförde en klar försvagning.
När det första tobaksproduktdirektivet antogs 2001 överklagades det i EU-domstolen av några tobaksbolag som ansåg att EU inte hade laglig rätt att reglera halterna av tjära, nikotin och koloxid i cigaretter som tillverkades inom EU, men exporterades till länder utanför EU. Den gången vann EU.
Källor: BBC, 3 november, och EU-Observer, 4 november.
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...