Hem / Tobaksindustrins försök att göra om sig
Tobaksindustrin har fyra strategier för att bättra på bilden av sig själv: den framställer sig som om den arbetar med folkhälsa, den infiltrerar forskning och vetenskap, den presenterar företagen som ansvarsfulla samhällsmedborgare, och den allierar sig med organisationer och beslutsfattare.
Det är den amerikanska organisationen Truth Initiative, som arbetar för att minska rökning, e-cigarettanvändning och nikotinberoende, som går igenom de fyra strategierna på sin webbplats.
Där kan man också lyssna på folkhälsoexperter som diskuterar strategierna.
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-13
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...