Hem / Tobaksindustrins försök att göra om sig
Tobaksindustrin har fyra strategier för att bättra på bilden av sig själv: den framställer sig som om den arbetar med folkhälsa, den infiltrerar forskning och vetenskap, den presenterar företagen som ansvarsfulla samhällsmedborgare, och den allierar sig med organisationer och beslutsfattare.
Det är den amerikanska organisationen Truth Initiative, som arbetar för att minska rökning, e-cigarettanvändning och nikotinberoende, som går igenom de fyra strategierna på sin webbplats.
Där kan man också lyssna på folkhälsoexperter som diskuterar strategierna.
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
2025-02-01
Nio återförsäljare och en tillverkare av e-cigaretter som ser ut att ha liknande smart teknik som till exempel finns i...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...