Hem / Tobaksindustrin fortsätter förvilla allmänheten med metoder från förr
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet och framåt, och det visar sig att samma metoder för att skapa dimridåer och förvilla allmänheten fortfarande används.
Ett av exemplen som används i rapporten är hur industrin gick till motattack när rökning började förknippas med lungcancer på 1950-talet genom att i amerikanska dagstidningar ifrågasätta forskningen och skapa sitt eget forskningsinstitut, Tobacco Industry Research Committee. Den 4 januari 1954 placerades helsidesannonsen ”Frank Statement to Cigarett Smokers” som en helsidesannons i 448 tidningar i 258 städer över hela USA, och nådde uppskattningsvis 43 miljoner amerikaner. Annonsen hävdade att ”framstående läkare och forskare offentligt har ifrågasatt den påstådda betydelsen av dessa experiment.”
En nutida parallell som tas upp är Philip Morris Internationals ”Smoke-Free Future”-kampanj, där företagets vd i helsidesannonser i USA 2019 talade om företaget vill sluta sälja cigaretter eftersom det är dåligt för folkhälsan.
Samtidigt med kampanjen fortsätter företaget dock att aggressivt marknadsföra sina cigarettprodukter, enligt rapporten Propaganda Crusades by Philip Morris International & Altria: “Smoke-Free Future” & “Moving Beyond Smoke” Campaigns. Exposing the Hypocrisy of the Claim: “A Tobacco Company That Actually Cares About Health” .
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-05-09
Inför WHO:s Tobaksfria dag 31 maj anordnar WHO ett webinar om tobakens miljöpåverkan. Under evenemanget kommer tobaksindustrins destruktiva metoder samt...
USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet FDA planerar att förbjuda mentolcigaretter och smaksatta cigarrer. Det meddelade myndigheten i slutet av april.
2022-05-06
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...
2022-04-23
Ett PR-trick – det är vad Philip Morris Internationals ”Unsmoke the world”-kampanj i själva verket är, enligt nätverket STOP.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-04-01
De stora tobaksbolagen betalar väldigt lite skatt. Tobakskontrollgruppen vid University of Bath har granskat hur Philip Morris International (PMI) och...
2022-03-30
Tobaksfaktas politiska expert Margaretha Haglund medverkar i Greenpeace podd Systemskiftet och pratar om sin livslånga kamp mot tobaksindustrin.
Tobaksindustrin består inte bara av stora tobaksföretag och den producerar inte bara cigaretter. Och försäljning av produkterna är inte branschens...