Hem / Tobaksindustrin fortsätter förvilla allmänheten med metoder från förr
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet och framåt, och det visar sig att samma metoder för att skapa dimridåer och förvilla allmänheten fortfarande används.
Ett av exemplen som används i rapporten är hur industrin gick till motattack när rökning började förknippas med lungcancer på 1950-talet genom att i amerikanska dagstidningar ifrågasätta forskningen och skapa sitt eget forskningsinstitut, Tobacco Industry Research Committee. Den 4 januari 1954 placerades helsidesannonsen ”Frank Statement to Cigarett Smokers” som en helsidesannons i 448 tidningar i 258 städer över hela USA, och nådde uppskattningsvis 43 miljoner amerikaner. Annonsen hävdade att ”framstående läkare och forskare offentligt har ifrågasatt den påstådda betydelsen av dessa experiment.”
En nutida parallell som tas upp är Philip Morris Internationals ”Smoke-Free Future”-kampanj, där företagets vd i helsidesannonser i USA 2019 talade om företaget vill sluta sälja cigaretter eftersom det är dåligt för folkhälsan.
Samtidigt med kampanjen fortsätter företaget dock att aggressivt marknadsföra sina cigarettprodukter, enligt rapporten Propaganda Crusades by Philip Morris International & Altria: “Smoke-Free Future” & “Moving Beyond Smoke” Campaigns. Exposing the Hypocrisy of the Claim: “A Tobacco Company That Actually Cares About Health” .
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...
2023-01-04
Nyligen släppte Smoke Free Partnership en infografik över tobakslobbyns närvaro i EU-korridorerna. Siffrorna visar på en avsevärd ökning mellan åren...
2023-01-02
Tobaksindustrin påstår att upphettade tobaksprodukter – heated tobacco products, HTP, – är säkrare än cigaretter. Men de studier som finns...
Arbetet för ökad tobakskontroll går framåt i världen, men tobaksbolagen ger inte upp så lätt. Nätverket Stop har listat tio...
2022-12-29
I en ny rapport varnar FN för att ett stort antal barn som arbetar på tobaksodlingar i Malawi inte går...
2022-12-19
Två nya studier från Tobacco Control Research Group vid University of Bath har undersökt hur företagens storytellling kan användas för...