Hem / Tobaksföretagen närmar sig makthavarna
Foto: Pixaby
Under 2021 har trenden med tobaksföretag som sponsrar stora evenemang och innehåll i medier fortsatt. Det hjälper dem att finnas i samma rum som statschefer och företagsledare runt om i världen.
Philip Morris International (PMI) har varit exceptionellt aktiv, enligt ett nytt inlägg på nätverket STOP:s blogg. När PMI sponsrar globala konferenser får bolaget både tillgång till regeringstjänstemän, som deltar i evenemangen, och förbättrar sitt rykte eftersom företaget delar plattform med pålitliga, prestigefyllda organisationer och individer.
Men det finns starka skäl att inte beblanda sig med tobaksindustrin enligt bloggen, som listar fyra skäl att hålla sig borta från dessa evenemang.
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...
2023-01-04
Nyligen släppte Smoke Free Partnership en infografik över tobakslobbyns närvaro i EU-korridorerna. Siffrorna visar på en avsevärd ökning mellan åren...
2023-01-02
Tobaksindustrin påstår att upphettade tobaksprodukter – heated tobacco products, HTP, – är säkrare än cigaretter. Men de studier som finns...
Arbetet för ökad tobakskontroll går framåt i världen, men tobaksbolagen ger inte upp så lätt. Nätverket Stop har listat tio...
2022-12-29
I en ny rapport varnar FN för att ett stort antal barn som arbetar på tobaksodlingar i Malawi inte går...
2022-12-19
Två nya studier från Tobacco Control Research Group vid University of Bath har undersökt hur företagens storytellling kan användas för...