Hem / Tobaksbolagen får smygreklam genom kultursponsring
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda uppmärksamheten från den skada tobaken orsakar på människors hälsa, miljön och samhället.
I ett nytt blogginlägg på nätverket STOP:s webbplats listas tio saker som är bra att veta om tobaksindustrins sponsring av konst.
Till exempel mer än fördubblade Altria, Philip Morris moderbolag, sina donationer till konst- och kulturorganisationer mellan 2019 och 2020, från 2,7 miljoner till 6,4 miljoner US-dollar. Tobaksbolagen kan finansiera specifika projekt, men också hela museum, som exempelvis Musée Cantonal des Beaux-Arts i Lausanne, Schweiz.
I samband med sponsringen får tobaksbolagen ut sina namn till allmänheten, och de får positiv publicitet när företrädare för kulturinstitutionerna tackar sponsorerna offentligt.
Till exempel tackade British Museum Japan Tobacco International (JTI), vars Japanese Acquisition Fund hjälpte museet att lägga till 600 föremål till sin samling: ”JTI har stöttat museet sedan 2010 och vi är tacksamma mot JTI för deras långsiktiga partnerskap”, sa en talesperson för museet.
Detta offentliga beröm, som ges utan att sättas i samband med den skada som JTI:s produkter orsakar, hjälper till att normalisera företaget och dess produkter, enligt bloggen.
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...