Hem / Tobaksbolagen får smygreklam genom kultursponsring
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda uppmärksamheten från den skada tobaken orsakar på människors hälsa, miljön och samhället.
I ett nytt blogginlägg på nätverket STOP:s webbplats listas tio saker som är bra att veta om tobaksindustrins sponsring av konst.
Till exempel mer än fördubblade Altria, Philip Morris moderbolag, sina donationer till konst- och kulturorganisationer mellan 2019 och 2020, från 2,7 miljoner till 6,4 miljoner US-dollar. Tobaksbolagen kan finansiera specifika projekt, men också hela museum, som exempelvis Musée Cantonal des Beaux-Arts i Lausanne, Schweiz.
I samband med sponsringen får tobaksbolagen ut sina namn till allmänheten, och de får positiv publicitet när företrädare för kulturinstitutionerna tackar sponsorerna offentligt.
Till exempel tackade British Museum Japan Tobacco International (JTI), vars Japanese Acquisition Fund hjälpte museet att lägga till 600 föremål till sin samling: ”JTI har stöttat museet sedan 2010 och vi är tacksamma mot JTI för deras långsiktiga partnerskap”, sa en talesperson för museet.
Detta offentliga beröm, som ges utan att sättas i samband med den skada som JTI:s produkter orsakar, hjälper till att normalisera företaget och dess produkter, enligt bloggen.
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-05-09
Inför WHO:s Tobaksfria dag 31 maj anordnar WHO ett webinar om tobakens miljöpåverkan. Under evenemanget kommer tobaksindustrins destruktiva metoder samt...
USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet FDA planerar att förbjuda mentolcigaretter och smaksatta cigarrer. Det meddelade myndigheten i slutet av april.
2022-05-06
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...
2022-04-23
Ett PR-trick – det är vad Philip Morris Internationals ”Unsmoke the world”-kampanj i själva verket är, enligt nätverket STOP.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-04-01
De stora tobaksbolagen betalar väldigt lite skatt. Tobakskontrollgruppen vid University of Bath har granskat hur Philip Morris International (PMI) och...
2022-03-30
Tobaksfaktas politiska expert Margaretha Haglund medverkar i Greenpeace podd Systemskiftet och pratar om sin livslånga kamp mot tobaksindustrin.
Tobaksindustrin består inte bara av stora tobaksföretag och den producerar inte bara cigaretter. Och försäljning av produkterna är inte branschens...