I ett nytt blogginlägg på nätverket STOP:s webbplats listas tio saker som är bra att veta om tobaksindustrins sponsring av konst.

Till exempel mer än fördubblade Altria, Philip Morris moderbolag, sina donationer till konst- och kulturorganisationer mellan 2019 och 2020, från 2,7 miljoner till 6,4 miljoner US-dollar. Tobaksbolagen kan finansiera specifika projekt, men också hela museum, som exempelvis Musée Cantonal des Beaux-Arts i Lausanne, Schweiz.

I samband med sponsringen får tobaksbolagen ut sina namn till allmänheten, och de får positiv publicitet när företrädare för kulturinstitutionerna tackar sponsorerna offentligt.

Till exempel tackade British Museum Japan Tobacco International (JTI), vars Japanese Acquisition Fund hjälpte museet att lägga till 600 föremål till sin samling: ”JTI har stöttat museet sedan 2010 och vi är tacksamma mot JTI för deras långsiktiga partnerskap”, sa en talesperson för museet.

Detta offentliga beröm, som ges utan att sättas i samband med den skada som JTI:s produkter orsakar, hjälper till att normalisera företaget och dess produkter, enligt bloggen.

Läs vidare