Hem / Tobaksbolag i USA tvingas sprida sanna reklambudskap
Föreställ dig dessa och en rad liknande faktabudskap i stora dagstidningsannonser och TV-reklam. Och föreställ dig sedan att det är tobaksbolag som betalar för annonseringen.
Detta är vad som kommer att ske i USA från och med söndag. Då inleds en lång period då ett 11 år gammalt domstolsbeslut tvingar fyra stora tobaksbolag att publicera korrigerande uttalanden (corrective statements) i press och TV landet runt.
Målet United States mot Philip Morris förbereddes under minst sex år av stämningsansökningar och rättegången pågick i nio månader. Den slutade 2006 med att den framstående domaren Gladys Kessler slog fast att tobaksbolagen under mer än 50 år medvetet hade vilselett allmänheten om farorna med rökning. Domaren beordrade tobaksbolagen att publicera korrigerande uttalanden om bland annat rökningens dödliga effekter och tobakens beroendeskapande egenskaper.
Tobaksbranschen har dock lyckats förhala dessa publiceringar under många år genom olika juridiska ifrågasättanden. Många experter menar att denna strategi gjort att annonseringen nu slår mindre hårt mot industrin än den annars skulle ha gjort. Annonskampanjen bygger på annonsering i tidningar och nationell TV, kanaler som inte når så många unga. Som bekant är det framför allt unga människor som börjar röka.
”Tobaksindustrins rättsliga strategi är som alltid att obstruera, försena, skapa förvirring och köpa mer tid”, säger i ett pressuttalande Ruth Malone, University of California, San Francisco, som har studerat branschen i 20 år.
Kampanjen kommer att betalas av Altria Group, ägare till Philip Morris USA och R.J. Reynolds Tobacco Co., en division av British American Tobacco. TV-inslagen kommer att sändas fem gånger per vecka i ett år och tidningsannonserna kommer att köras fem gånger över flera månader i cirka 50 nationella dagstidningar.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...