Hem / Tobaksbolag i USA tvingas sprida sanna reklambudskap
Föreställ dig dessa och en rad liknande faktabudskap i stora dagstidningsannonser och TV-reklam. Och föreställ dig sedan att det är tobaksbolag som betalar för annonseringen.
Detta är vad som kommer att ske i USA från och med söndag. Då inleds en lång period då ett 11 år gammalt domstolsbeslut tvingar fyra stora tobaksbolag att publicera korrigerande uttalanden (corrective statements) i press och TV landet runt.
Målet United States mot Philip Morris förbereddes under minst sex år av stämningsansökningar och rättegången pågick i nio månader. Den slutade 2006 med att den framstående domaren Gladys Kessler slog fast att tobaksbolagen under mer än 50 år medvetet hade vilselett allmänheten om farorna med rökning. Domaren beordrade tobaksbolagen att publicera korrigerande uttalanden om bland annat rökningens dödliga effekter och tobakens beroendeskapande egenskaper.
Tobaksbranschen har dock lyckats förhala dessa publiceringar under många år genom olika juridiska ifrågasättanden. Många experter menar att denna strategi gjort att annonseringen nu slår mindre hårt mot industrin än den annars skulle ha gjort. Annonskampanjen bygger på annonsering i tidningar och nationell TV, kanaler som inte når så många unga. Som bekant är det framför allt unga människor som börjar röka.
”Tobaksindustrins rättsliga strategi är som alltid att obstruera, försena, skapa förvirring och köpa mer tid”, säger i ett pressuttalande Ruth Malone, University of California, San Francisco, som har studerat branschen i 20 år.
Kampanjen kommer att betalas av Altria Group, ägare till Philip Morris USA och R.J. Reynolds Tobacco Co., en division av British American Tobacco. TV-inslagen kommer att sändas fem gånger per vecka i ett år och tidningsannonserna kommer att köras fem gånger över flera månader i cirka 50 nationella dagstidningar.
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...