• Fler människor dör varje år av rökning än genom mord, självmord, trafikolyckor, droger, alkohol och aids, sammantaget.
  • Cigarettillverkare har medvetet designat cigaretter för att de ska skapa och upprätthålla nikotinberoende.
  • När du röker förändrar nikotinet hjärnan – det är därför det är så svårt att sluta.

Detta är vad som kommer att ske i USA från och med söndag. Då inleds en lång period då ett 11 år gammalt domstolsbeslut tvingar fyra stora tobaksbolag att publicera korrigerande uttalanden (corrective statements) i press och TV landet runt.

Målet United States mot Philip Morris förbereddes under minst sex år av stämningsansökningar och rättegången pågick i nio månader. Den slutade 2006 med att den framstående domaren Gladys Kessler slog fast att tobaksbolagen under mer än 50 år medvetet hade vilselett allmänheten om farorna med rökning. Domaren beordrade tobaksbolagen att publicera korrigerande uttalanden om bland annat rökningens dödliga effekter och tobakens beroendeskapande egenskaper.

Tobaksbranschen har dock lyckats förhala dessa publiceringar under många år genom olika juridiska ifrågasättanden. Många experter menar att denna strategi gjort att annonseringen nu slår mindre hårt mot industrin än den annars skulle ha gjort. Annonskampanjen bygger på annonsering i tidningar och nationell TV, kanaler som inte når så många unga. Som bekant är det framför allt unga människor som börjar röka.

”Tobaksindustrins rättsliga strategi är som alltid att obstruera, försena, skapa förvirring och köpa mer tid”, säger i ett pressuttalande Ruth Malone, University of California, San Francisco, som har studerat branschen i 20 år.

Kampanjen kommer att betalas av Altria Group, ägare till Philip Morris USA och R.J. Reynolds Tobacco Co., en division av British American Tobacco. TV-inslagen kommer att sändas fem gånger per vecka i ett år och tidningsannonserna kommer att köras fem gånger över flera månader i cirka 50 nationella dagstidningar.

Läs vidare