Hem / Swedish Matchs Pridesnus anmält till KO
Swedish Match har inför Pridefestivalen i Stockholm lanserat en variant av snuset Göteborgs Rapé med tillägget With Pride. Snuset är riktat till snusare engagerade i Priderörelsen och säljs uteslutande i 7Eleven-butiker och i förtagets tre egna snusbutiker. 7Eleven är huvudsponsor för Pridefestivalen.
Tobaksfakta anser att stöd till Priderörelsen är av godo, men befarar att satsningen på ett särskilt pridesnus huvudsakligen är reklam för att öka snusförsäljningen.
För att klara ut om det handlar om reklam eller inte har Göran Boëthius, ordförande i Tobaksfakta – oberoende tankesmedja ställt den frågan till Konsumentombudsmannen, KO.
– Det är inte svårt att begripa att Swedish Match utvecklat en specialprodukt för marknadsföring av snus till en speciell målgrupp. Hur produkten exponeras i detta sammanhang borde vara av intresse att veta, säger Göran Boëthius.
– Trots en betydande utveckling av produktportföljen det senaste decenniet har Swedish Match fått se en betydande minskning av snusandet i den vuxna befolkningen. Dagligsnusning hos män har sjunkit från 22 till 18 procent, medan kvinnorna ligger oförändrat på fyra procent.
– Det är därför inte förvånande att jakten på nya kundgrupper fortsätter. Tobaksindustrin har länge känt till att priderörelsens målgrupper är överrepresenterade vad gäller tobaksbruk jämfört med befolkningen i stort. Därför har tobaksindustrin, både här hemma och internationellt, varit angelägen att visa upp sig för denna publik.
Vid Pridefestivalen i Stockholm år 2009 fanns British American Tobacco, BAT, med bland sponsorerna och hade sitt varumärke på Prides hemsida.
Eftersom sådan tobakssponsring är förbjuden anmäldes den till KO. BAT hävdade att sponsringen var laglig därför att endast varumärket men inga bilder på bolagets tobaksprodukter fanns med på hemsidan.
KO:s bedömning blev att det finns ett starkt samband mellan varumärket och produkterna.
BAT:s avsikt med bilden på varumärket var att göra festivalbesökarna positivt inställda till företaget och därmed positiva till att använda företagets produkter.
Efter KO:s besked tog Prideadministrationen bort varumärket från hemsidan.
2025-07-01
Världshälsoorganisationen WHO vill att sötningsmedel och smakämnen som ökar nikotinprodukters attraktivitet förbjuds. Produkterna är utformade för att locka barn och...
2025-06-19
Förvaltningsrätten i Stockholm har beslutat att Snusbolaget ska få en varning för brister i rutiner och marknadsföring. Men de får...
2025-04-28
Ny forskning tyder på att företag som levererar till tobaksindustrin inte är transparenta när det gäller sin koppling till tobak.
Ny forskning från University of Bath visar på skillnader mellan mängden producerade cigaretter och den skatt som betalas i Kenya...
2025-04-07
Ska företrädare för nikotinindustrin få vara med när man diskuterar åtgärder för att minska nikotinanvändning bland unga? Den frågan har...
2025-04-02
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder.
2025-03-21
Folkhälsomyndigheten har beslutat att likställa den syntestiskt framställda substansen 6-metylnikotin (metatine) med nikotin. E-cigaretter som innehåller substansen får inte längre...
2025-02-12
Philip Morris International och British American Tobacco pumpar in barnvänliga smaker som blåbär och vattenmelon i konventionella cigaretter. Med ett...
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
”*” anger obligatoriska fält