Hem / Swedish Matchs Pridesnus anmält till KO
Swedish Match har inför Pridefestivalen i Stockholm lanserat en variant av snuset Göteborgs Rapé med tillägget With Pride. Snuset är riktat till snusare engagerade i Priderörelsen och säljs uteslutande i 7Eleven-butiker och i förtagets tre egna snusbutiker. 7Eleven är huvudsponsor för Pridefestivalen.
Tobaksfakta anser att stöd till Priderörelsen är av godo, men befarar att satsningen på ett särskilt pridesnus huvudsakligen är reklam för att öka snusförsäljningen.
För att klara ut om det handlar om reklam eller inte har Göran Boëthius, ordförande i Tobaksfakta – oberoende tankesmedja ställt den frågan till Konsumentombudsmannen, KO.
– Det är inte svårt att begripa att Swedish Match utvecklat en specialprodukt för marknadsföring av snus till en speciell målgrupp. Hur produkten exponeras i detta sammanhang borde vara av intresse att veta, säger Göran Boëthius.
– Trots en betydande utveckling av produktportföljen det senaste decenniet har Swedish Match fått se en betydande minskning av snusandet i den vuxna befolkningen. Dagligsnusning hos män har sjunkit från 22 till 18 procent, medan kvinnorna ligger oförändrat på fyra procent.
– Det är därför inte förvånande att jakten på nya kundgrupper fortsätter. Tobaksindustrin har länge känt till att priderörelsens målgrupper är överrepresenterade vad gäller tobaksbruk jämfört med befolkningen i stort. Därför har tobaksindustrin, både här hemma och internationellt, varit angelägen att visa upp sig för denna publik.
Vid Pridefestivalen i Stockholm år 2009 fanns British American Tobacco, BAT, med bland sponsorerna och hade sitt varumärke på Prides hemsida.
Eftersom sådan tobakssponsring är förbjuden anmäldes den till KO. BAT hävdade att sponsringen var laglig därför att endast varumärket men inga bilder på bolagets tobaksprodukter fanns med på hemsidan.
KO:s bedömning blev att det finns ett starkt samband mellan varumärket och produkterna.
BAT:s avsikt med bilden på varumärket var att göra festivalbesökarna positivt inställda till företaget och därmed positiva till att använda företagets produkter.
Efter KO:s besked tog Prideadministrationen bort varumärket från hemsidan.
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...
2024-06-20
Fossilindustrin, tobaksindustrin, alkoholindustrin och livsmedelsindustrin är helt eller delvis ansvariga för 2,7 miljoner dödsfall i Europa. Det skriver WHO i...
2024-06-18
I Storbritannien förbereds en lag om en rökfri generation. Politiker, media och hälso- och sjukvården måste vara medvetna och förutse...
2024-05-28
För andra gången på kort tid har USA:s president Joe Biden senarelagt planen att förbjuda mentolcigaretter. Beslut kan vara ett...
2024-05-09
Medscape, en ledande medicinskt informationssajt, har nya kurser om rökavvänjning som finansieras av Philip Morris International (PMI). Webbplatsen uppmanas nu...
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...