Hem / Swedish Match försöker stoppa amerikanska tobakslagar
Att förbjuda rabattkuponger för tobaksvaror är ett hot mot yttrandefriheten.
Förbud mot smaker i nikotinprodukter gör mer skada än nytta.
Att höja åldersgränsen för tobaksköp är meningslöst eftersom de som är för unga för att handla tobak ändå skaffar sig cigaretter.
Dessa och många fler påståenden i samma stil går att hitta på en webbplats som Swedish Match och en branschorganisation för tobaksbutiker driver i USA. Nu har argumenten på webbplatsen granskats av amerikanska forskare. Granskningen har publicerats av den vetenskapliga tidskriften Tobacco Control.
Den internationella tobakskonventionen uppmanar världens länder att inte låta sin folkhälsopolitik påverkas av tobaksindustrin. Men tobaksbolagen fortsätter att med alla tillgängliga medel försöka stoppa eller åtminstone fördröja lagstiftning som kan minska tobaksanvändningen. Bolagen lägger stora resurser på detta i länder över hela världen. Swedish Match är inget undantag. Ett exempel är webbplatsen www.tobaccoordinances.info som Swedish Match i höstas startade tillsammans med the National Association of Tobacco Outlets.
I USA pågår på många olika håll lokalt och regionalt tobaksförebyggande arbete där olika begränsningar av marknadsföring och försäljning av tobaksprodukter införs. Det handlar bland annat om att förbjuda handlare att ge ut rabattkuponger för tobak, om att höja åldern för tobaksköp från 18 till 21 år, att förbjuda vissa smaker i tobak, förbjuda paket med väldigt få cigaretter i och om att höja tobaksskatter..
Enligt webbplatsen kommer dessa åtgärder att öka arbetslösheten och brottsligheten, men däremot inte minska ungdomars rökning. Webbplatsen har sammanställt argument mot de olika åtgärderna – argument som amerikanska tobakshandlare och politiker uppmanas att använda för att påverka beslut.
Forskarna konstaterar i sin granskning att webbplatsen använder samma typer av argument som tobaksindustrin använder över hela världen för att påverka planerade lagar för att begränsa marknadsföring av tobak. Webbplatsens argument går ut på att de planerade restriktionerna inte ger effekt, är onödiga, strider mot andra lagar och kommer att medföra oväntade kostnader.
Trots att omfattande erfarenhet och forskning visar att inget av argumenten stämmer, fortsätter industrin att sprida dessa påståenden.
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...