Hem / STOP: PMI:s ”Unsmoke the world” är fortfarande ett skämt
Foto: expose tobacco.org
Ett PR-trick – det är vad Philip Morris Internationals ”Unsmoke the world”-kampanj i själva verket är, enligt nätverket STOP.
Syftet med kampanjen är, enligt Philip Morris International (PMI) att skapa en rökfri framtid. STOP har granskat kampanjen varje år sedan den startade 2019 och fortfarande syns ingen effekt av den. Efter tre års kampanjande är cigaretterna fortfarande tobaksbolaget viktigaste inkomstkälla, med 12 procent av den globala cigarettmarknaden. PMI har även öppnat nya cigarettfabriker i Tanzania och Uzbekistan sedan kampanjen startade och vill bygga en ny fabrik i Egypten.
”Unsmoke Your World”-kampanj är inget annat än ett PR-trick, sannolikt som en del av en större strategi för att övertyga beslutsfattare och allmänhet att PMI förändras till det bättre. Kampanjen vill skapa ”en rökfri framtid”, men PMI:s åtgärder sedan 2019 visar att det är mer sannolikt att PMI skapar en framtid med tobaksrelaterade sjukdomar, enligt inlägget på STOP:s webbplats.
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
2025-02-01
Nio återförsäljare och en tillverkare av e-cigaretter som ser ut att ha liknande smart teknik som till exempel finns i...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...