Hem / Stark kritik mot webb- och SMS-reklam för snus
Konsumentverket tar nu emot en storm av anmälningar mot marknadsföring per SMS och på internet av en ny snussort från företaget bakom webbplatsen www.swedsnus.se. Och Konsumentverket ger anmälarna rätt – marknadsföringen är olaglig.
Sedan 5 maj har Konsumentverket fått in en bra bit över 800 anmälningar om att snuset Black Lemon marknadsförs genom SMS direkt till konsumenter. SMS-meddelandena hänvisar till webbplatsen www.black-lemon.se där den nya snussorten marknadsförs genom text, bilder och en video, som även finns på Youtube. Temat i marknadsföringen är att hårdrockbandet Black Ingvars varit med och tagit fram den nya snussorten som bandet nu tycker ”lever upp till våra förväntningar” om ”ett bra och prisvärt snus från Göteborg”.
Enligt tobakslagen får tobaksprodukter endast marknadsföras där de säljs och då på ett måttfullt sätt som presenterar relevanta fakta om varan på ett sakligt sätt. Inbjudande och påträngande marknadsföring är inte tillåten.
Att skicka direktreklam per SMS eller på andra sätt är med andra ord tveklöst förbjudet.
”Konsumentverket bedömer att marknadsföringen strider mot tobakslagen dels på grund av att det inte är tillåtet att via direktreklam marknadsföra tobak, dels vad gäller innehållet på webbplatsen www.black-lemon.se …”, skriver Konsumentverket i ett brev till Temeco AB, det företag som myndigheten anser är ansvarigt för verksamheten.
”Då webbplatsen www.black-lemon.se inte utgör ett försäljningsställe får kommersiella meddelanden för tobak i huvud taget inte förekomma.”
Konsumentverket kritiserar även bland annat att bolaget erbjuder konsumenter att prova det aktuella snuset kostnadsfritt, och att snuset marknadsförs på YouTube.
Konsumentverket har gett bolaget till i början av nästa månad på sig att svara på kritiken Därefter ska man ta ställning till ytterligare åtgärder.
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...