Hem / Stark kritik mot webb- och SMS-reklam för snus
Konsumentverket tar nu emot en storm av anmälningar mot marknadsföring per SMS och på internet av en ny snussort från företaget bakom webbplatsen www.swedsnus.se. Och Konsumentverket ger anmälarna rätt – marknadsföringen är olaglig.
Sedan 5 maj har Konsumentverket fått in en bra bit över 800 anmälningar om att snuset Black Lemon marknadsförs genom SMS direkt till konsumenter. SMS-meddelandena hänvisar till webbplatsen www.black-lemon.se där den nya snussorten marknadsförs genom text, bilder och en video, som även finns på Youtube. Temat i marknadsföringen är att hårdrockbandet Black Ingvars varit med och tagit fram den nya snussorten som bandet nu tycker ”lever upp till våra förväntningar” om ”ett bra och prisvärt snus från Göteborg”.
Enligt tobakslagen får tobaksprodukter endast marknadsföras där de säljs och då på ett måttfullt sätt som presenterar relevanta fakta om varan på ett sakligt sätt. Inbjudande och påträngande marknadsföring är inte tillåten.
Att skicka direktreklam per SMS eller på andra sätt är med andra ord tveklöst förbjudet.
”Konsumentverket bedömer att marknadsföringen strider mot tobakslagen dels på grund av att det inte är tillåtet att via direktreklam marknadsföra tobak, dels vad gäller innehållet på webbplatsen www.black-lemon.se …”, skriver Konsumentverket i ett brev till Temeco AB, det företag som myndigheten anser är ansvarigt för verksamheten.
”Då webbplatsen www.black-lemon.se inte utgör ett försäljningsställe får kommersiella meddelanden för tobak i huvud taget inte förekomma.”
Konsumentverket kritiserar även bland annat att bolaget erbjuder konsumenter att prova det aktuella snuset kostnadsfritt, och att snuset marknadsförs på YouTube.
Konsumentverket har gett bolaget till i början av nästa månad på sig att svara på kritiken Därefter ska man ta ställning till ytterligare åtgärder.
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...
2024-08-27
Vill du veta mer om de största tobaksbolagen? Nu finns en ny artikel i Tobacco Tactics som sammanställer information om...
2024-08-26
The Bureau of Investigative Journalism avslöjar, med hjälp av en visselblåsare, hur Philip Morris finansierade forskning vid japanska universitet för...