WHO-direktören Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus säger i ett pressmeddelande att historien går i repris, när tobaksindustrin nu försöker sälja på nästa generation samma nikotin som de sålt på tidigare generation, men nu i en annan förpackning.

”Dessa industrier riktar medvetet in sig på skolor, barn och unga människor, med nya produkter som består av  godissmakande fällor. Hur kan de tala om harm reduction, när de marknadsför dessa farliga, mycket beroendeskapande produkter till barn?”, säger Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus.

WHO uppmanar regeringar att skydda unga människor från nikotinprodukter genom att förbjuda eller kraftigt reglera produkterna, bland annat föreslår man förbud mot marknadsföring, höga skatter och att politikerna ska öka allmänhetens medvetenhet om tobaksindustrins bedrägliga metoder och att man ska stöda initiativ från unga som leder till ökad kunskap om detta.

En nyligen publicerad rapport från WHO visar att cirka 37 miljoner unga i världen mellan 13 och 15 år använder tobak i någon form. I många fall är användningen vanligare bland barn- och unga än bland vuxna. Inom Europa rapporteras 20 procent av 15-åringarna ha vejpat de senaste 30 dagarna.

Det stämmer väl med senaste undersökningen från CAN, Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning. I den framgår att 13 procent av niorna och 24 procent av gymnasieeleverna har använt vitt snus de senaste 30 dagarna.
Ungefär lika stor andel har vejpat,17 procent i nian och 21 procent i gymnasiet.

Källor:
https://www.who.int/news/item/23-05-2024-tobacco-and-nicotine-industry-tactics-addict-youth-for-life

https://www.can.se/publikationer/cans-nationella-skolundersokning-2023/

Läs vidare