Hem / Så arbetar tobaksindustrin för att locka kvinnorna
Foto: Shutterstock
Tobaksbranschen har länge marknadsfört rökning som en form av frigörelse för kvinnor. Kampanjerna ändras från land till land och över tid men strategin har förblivit konstant.
I en ny artikel på Tobacco Tactics webbplats beskrivs vilka metoder tobaksindustrin har använt de senaste hundra åren för att öka andelen kvinnor som använder tobak.
Artikeln citerar Världshälsoorganisationen WHO: ”Att sälja tobaksvaror till kvinnor är för närvarande den största möjligheten att marknadsföra produkter i världen.”
Läs mer här
2024-02-23
I region Kalmar län finns hälsokoordinatörer inom mödrahälsovården. De ger stöd för att ändra levnadsvanor, som att sluta röka eller...
2024-02-05
Samhällets negativa inställning till rökning och många rökfria miljöer bidrar starkt till att människor med psykisk ohälsa lyckas sluta röka....
2023-10-31
Nivåerna av grå substans i två delar av hjärnan kan vara kopplade till en önskan att börja röka under tonåren...
2023-10-25
208 organisationer från 61 länder uppmanar en FN-kommitté att stärka formuleringen av tobakens skador i ett dokument om rasdiskriminering och...
2023-10-24
Snusning ökar risken för missfall. Det visar en studie baserad på över halv miljon kvinnors uppgifter från graviditetsregistret. Studien har...
2023-10-05
Under det senaste decenniet har det skett ett skifte där nya nikotinprodukter utgör en allt större andel av tobaks-och nikotinbruket....
2023-08-30
I Storbritannien har hälso- och sjukvårdsmyndigheten National Health Service beslutat att införa ett riktat screeningprogram för tidig upptäckt av lungcancer....
2023-08-01
År 2020 dog det 1,8 miljoner människor i världen av lungcancer – 257000 av dem fanns i EU. 2,21 miljoner...
2023-06-22
Snusföreträdare vill ha bort EU:s förbud mot det bruna snuset och fortsatt fri lejd för det vita. Annars kan EU...