Hem / Så använder tobaksindustrin sina vinster
Foto: Pixabay
Tobaksindustrin gör enorma vinster på människor som är beroende av dess produkter. Men hur används vinsterna? Det avslöjas i ett inlägg på nätverket STOP:s webbplats.
Tobaksbolagen använder sina vinster för att öka sitt inflytande:
De finansierar frontgrupper, som under sken av att vara oberoende för dess talan.
De betalar för pseudovetenskap för att producera rapporter som kritiserar folkhälsobeslut som rör tobaks.
De underlättar smuggling för att få tillgång till nya marknader.
Genom CSR-aktiviteter får de förmåner från regeringar, något som blev väldigt tydligt under 2020, då tobaksindustrin donerade till exempel medicinsk utrustning till minst 30 länder.
Läs mer här
2025-02-12
Philip Morris International och British American Tobacco pumpar in barnvänliga smaker som blåbär och vattenmelon i konventionella cigaretter. Med ett...
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
2025-02-01
Nio återförsäljare och en tillverkare av e-cigaretter som ser ut att ha liknande smart teknik som till exempel finns i...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...