Hem / Så använder tobaksindustrin sina vinster
Foto: Pixabay
Tobaksindustrin gör enorma vinster på människor som är beroende av dess produkter. Men hur används vinsterna? Det avslöjas i ett inlägg på nätverket STOP:s webbplats.
Tobaksbolagen använder sina vinster för att öka sitt inflytande:
De finansierar frontgrupper, som under sken av att vara oberoende för dess talan.
De betalar för pseudovetenskap för att producera rapporter som kritiserar folkhälsobeslut som rör tobaks.
De underlättar smuggling för att få tillgång till nya marknader.
Genom CSR-aktiviteter får de förmåner från regeringar, något som blev väldigt tydligt under 2020, då tobaksindustrin donerade till exempel medicinsk utrustning till minst 30 länder.
Läs mer här
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...