Hem / Philip Morris trappar upp PR-krig mot tobaksdirektivet
Den 9 september ska EU-parlamentet debattera förslaget till nytt tobaksproduktdirektiv. Nu trappar tobaksindustrin upp sin kamp mot direktivförslaget. Tobaksjätten Philip Morris International publicerade nyligen en rapport som varnade för att direktivet kan kosta Europa tiotusentals jobb och flera miljarder euro i minskade skatteintäkter. Ett annat grepp i Philip Morris´ PR-krig är att försöka mobilisera opinion bland rökarna i olika länder genom reklamlappar i cigarettpaketen och särskilda webbkampanjsidor.
I Finland kommer rökare som köper Philip Morris´ produkter den närmaste tiden att hitta små lappar i cigarettpaketen. ”Känner du dig som en andra klassens medborgare?” frågar bolaget retoriskt sina kunder och ger sin syn på direktivförslaget. Bolaget talar om förbudsanda och uppmanar rökarna att protestera genom att kontakta en EU-parlamentariker.
För kampanjen har Philip Morris Finland också öppnat en tvåspråkig webbsida – www.ourchoice.fi – som presenterar bolagets syn på vad de föreslagna förbuden skulle leda till.
Det förslag till nytt tobaksproduktdirektiv som EU är på väg att besluta om innehåller bland annat ett krav på stora hälsovarningar i text och bild på tobaksförpackningar och förbud mot mentol och vissa andra smaktillsatser i tobaksprodukter. Philip Morris påstår i sin kampanj att det inte finns bevis för att dessa åtgärder skulle minska rökningen. Inte minst mentolförbudet oroar Philip Morris Finland eftersom konsumtionen av mentolcigaretter är mycket hög i Finland.
På liknande sätt agerar Philip Morris i Tyskland där rökarna ska får att protestera med hjälp av webbsidan www.was-noch.eu. På både den finska och den tyska webbsidan finns formulär som besökaren kan fylla i och skicka till en av landets EU-parlamentariker.
Ett annat inslag i tobaksbolagets kamp mot direktivförslaget är en rapport om de ekonomiska effekterna av direktivförslaget som bolaget beställt. Rapporten har gjorts av en konsultfirma och varnar bland annat för att Europa kommer att mista 70 000–175 000 jobb i tobaksindustrin. De minskade skatteintäkterna från tobak beräknas kunna uppgå till sammanlagt 2,2–5 miljarder euro.
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...
2024-08-27
Vill du veta mer om de största tobaksbolagen? Nu finns en ny artikel i Tobacco Tactics som sammanställer information om...
2024-08-26
The Bureau of Investigative Journalism avslöjar, med hjälp av en visselblåsare, hur Philip Morris finansierade forskning vid japanska universitet för...
2024-08-22
Resultat från en ny studie tyder på att tobaksföretaget Philip Morris International framgångsrikt har lyckats öka allmänhetens förtroende för sin...
2024-08-20
Världshälsoorganisationen (WHO) uttrycker stor oro över tobaksindustrins taktik att påverka vårdgivare genom medicinska utbildningsprogram.
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...