Hem / Philip Morris trappar upp PR-krig mot tobaksdirektivet
Den 9 september ska EU-parlamentet debattera förslaget till nytt tobaksproduktdirektiv. Nu trappar tobaksindustrin upp sin kamp mot direktivförslaget. Tobaksjätten Philip Morris International publicerade nyligen en rapport som varnade för att direktivet kan kosta Europa tiotusentals jobb och flera miljarder euro i minskade skatteintäkter. Ett annat grepp i Philip Morris´ PR-krig är att försöka mobilisera opinion bland rökarna i olika länder genom reklamlappar i cigarettpaketen och särskilda webbkampanjsidor.
I Finland kommer rökare som köper Philip Morris´ produkter den närmaste tiden att hitta små lappar i cigarettpaketen. ”Känner du dig som en andra klassens medborgare?” frågar bolaget retoriskt sina kunder och ger sin syn på direktivförslaget. Bolaget talar om förbudsanda och uppmanar rökarna att protestera genom att kontakta en EU-parlamentariker.
För kampanjen har Philip Morris Finland också öppnat en tvåspråkig webbsida – www.ourchoice.fi – som presenterar bolagets syn på vad de föreslagna förbuden skulle leda till.
Det förslag till nytt tobaksproduktdirektiv som EU är på väg att besluta om innehåller bland annat ett krav på stora hälsovarningar i text och bild på tobaksförpackningar och förbud mot mentol och vissa andra smaktillsatser i tobaksprodukter. Philip Morris påstår i sin kampanj att det inte finns bevis för att dessa åtgärder skulle minska rökningen. Inte minst mentolförbudet oroar Philip Morris Finland eftersom konsumtionen av mentolcigaretter är mycket hög i Finland.
På liknande sätt agerar Philip Morris i Tyskland där rökarna ska får att protestera med hjälp av webbsidan www.was-noch.eu. På både den finska och den tyska webbsidan finns formulär som besökaren kan fylla i och skicka till en av landets EU-parlamentariker.
Ett annat inslag i tobaksbolagets kamp mot direktivförslaget är en rapport om de ekonomiska effekterna av direktivförslaget som bolaget beställt. Rapporten har gjorts av en konsultfirma och varnar bland annat för att Europa kommer att mista 70 000–175 000 jobb i tobaksindustrin. De minskade skatteintäkterna från tobak beräknas kunna uppgå till sammanlagt 2,2–5 miljarder euro.
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-13
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...