Hem / Philip Morris trappar upp PR-krig mot tobaksdirektivet
Den 9 september ska EU-parlamentet debattera förslaget till nytt tobaksproduktdirektiv. Nu trappar tobaksindustrin upp sin kamp mot direktivförslaget. Tobaksjätten Philip Morris International publicerade nyligen en rapport som varnade för att direktivet kan kosta Europa tiotusentals jobb och flera miljarder euro i minskade skatteintäkter. Ett annat grepp i Philip Morris´ PR-krig är att försöka mobilisera opinion bland rökarna i olika länder genom reklamlappar i cigarettpaketen och särskilda webbkampanjsidor.
I Finland kommer rökare som köper Philip Morris´ produkter den närmaste tiden att hitta små lappar i cigarettpaketen. ”Känner du dig som en andra klassens medborgare?” frågar bolaget retoriskt sina kunder och ger sin syn på direktivförslaget. Bolaget talar om förbudsanda och uppmanar rökarna att protestera genom att kontakta en EU-parlamentariker.
För kampanjen har Philip Morris Finland också öppnat en tvåspråkig webbsida – www.ourchoice.fi – som presenterar bolagets syn på vad de föreslagna förbuden skulle leda till.
Det förslag till nytt tobaksproduktdirektiv som EU är på väg att besluta om innehåller bland annat ett krav på stora hälsovarningar i text och bild på tobaksförpackningar och förbud mot mentol och vissa andra smaktillsatser i tobaksprodukter. Philip Morris påstår i sin kampanj att det inte finns bevis för att dessa åtgärder skulle minska rökningen. Inte minst mentolförbudet oroar Philip Morris Finland eftersom konsumtionen av mentolcigaretter är mycket hög i Finland.
På liknande sätt agerar Philip Morris i Tyskland där rökarna ska får att protestera med hjälp av webbsidan www.was-noch.eu. På både den finska och den tyska webbsidan finns formulär som besökaren kan fylla i och skicka till en av landets EU-parlamentariker.
Ett annat inslag i tobaksbolagets kamp mot direktivförslaget är en rapport om de ekonomiska effekterna av direktivförslaget som bolaget beställt. Rapporten har gjorts av en konsultfirma och varnar bland annat för att Europa kommer att mista 70 000–175 000 jobb i tobaksindustrin. De minskade skatteintäkterna från tobak beräknas kunna uppgå till sammanlagt 2,2–5 miljarder euro.
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...