Hem / Nytt faktablad om tobaksindustrins allierade
Tobaksföretag använder ofta allierade och frontgrupper för att marknadsföra sina produkter och åsikter. Ett nytt faktablad från nätverket Stop tar upp dessa grupper som hjälper till att sprida tobaksindustrins agenda.
Tobaksindustrins budskap och produkter förs ofta fram av olika typer av organisationer och aktiviteter. Länkarna till branschen är inte alltid tydliga när till exempel gräsrotsorganisationer lobbar mot reglering av e-cigaretter och marknadsföringskampanjer maskerar sig som folkhälsoinitiativ.
När politiker och allmänhet hör ett budskap som verkar stödja tobaksindustrins positioner bör man alltså granska förespråkarna närmare.
Faktabladet tar bland annat upp World Vapers Alliance (WVA), som har band till British American Tobacco, och som försöker motarbeta lagstiftning rörande e-cigaretter. Bland annat försökte WVA påverka de svenska lagstiftarna tidigare i år när lagen om e-cigaretter skärptes.
2023-06-02
Sara Skyttedal (KD) och Johan Nissinen (SD), två av Sveriges EU-parlamentariker, deltog på tobaksfria dagen i ett möte i Europaparlamentet...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...
2023-05-29
Databasen Tobacco Tactics samlar information om bland annat tobaksprodukter och tobaksbolag. Webbplasen har nu uppdaterats med information om e-cigaretter för...
2023-05-24
Världshälsoorganisationen WHO är bekymrad över tobaksindustrins fortsatta försök att påverka vetenskaplig forskning, allmänheten, beslutsfattande och media. Nu uppmanas ledare för...
2023-05-08
Produkterna från fyra industrier – tobak, fossila bränslen, ultraförädlade livsmedel och alkohol – är ansvariga för minst en tredjedel av...
2023-05-04
E-cigaretter får enbart köpas på apotek i Australien och bara på recept. Trots detta har e-cigarettbruket bland ungdomar blivit ett...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...
2023-04-12
Med vilseledande kampanjer och köpt forskning har tobaksindustrin i decennier spridit förvirring och tvivel samt försenat viktiga åtgärder för att...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...