Hem / Nytt faktablad om tobaksindustrins allierade
Tobaksföretag använder ofta allierade och frontgrupper för att marknadsföra sina produkter och åsikter. Ett nytt faktablad från nätverket Stop tar upp dessa grupper som hjälper till att sprida tobaksindustrins agenda.
Tobaksindustrins budskap och produkter förs ofta fram av olika typer av organisationer och aktiviteter. Länkarna till branschen är inte alltid tydliga när till exempel gräsrotsorganisationer lobbar mot reglering av e-cigaretter och marknadsföringskampanjer maskerar sig som folkhälsoinitiativ.
När politiker och allmänhet hör ett budskap som verkar stödja tobaksindustrins positioner bör man alltså granska förespråkarna närmare.
Faktabladet tar bland annat upp World Vapers Alliance (WVA), som har band till British American Tobacco, och som försöker motarbeta lagstiftning rörande e-cigaretter. Bland annat försökte WVA påverka de svenska lagstiftarna tidigare i år när lagen om e-cigaretter skärptes.
2025-07-01
Världshälsoorganisationen WHO vill att sötningsmedel och smakämnen som ökar nikotinprodukters attraktivitet förbjuds. Produkterna är utformade för att locka barn och...
2025-06-19
Förvaltningsrätten i Stockholm har beslutat att Snusbolaget ska få en varning för brister i rutiner och marknadsföring. Men de får...
2025-04-28
Ny forskning tyder på att företag som levererar till tobaksindustrin inte är transparenta när det gäller sin koppling till tobak.
Ny forskning från University of Bath visar på skillnader mellan mängden producerade cigaretter och den skatt som betalas i Kenya...
2025-04-07
Ska företrädare för nikotinindustrin få vara med när man diskuterar åtgärder för att minska nikotinanvändning bland unga? Den frågan har...
2025-04-02
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder.
2025-03-21
Folkhälsomyndigheten har beslutat att likställa den syntestiskt framställda substansen 6-metylnikotin (metatine) med nikotin. E-cigaretter som innehåller substansen får inte längre...
2025-02-12
Philip Morris International och British American Tobacco pumpar in barnvänliga smaker som blåbär och vattenmelon i konventionella cigaretter. Med ett...
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
”*” anger obligatoriska fält