Hem / Norsk expert: ”Våra erfarenheter av exponeringsförbud är goda”
I sin kamp för att motarbeta införande av ett exponeringsförbud i Sverige sprider tobaksindustrin och servicehandeln olika påståenden om erfarenheterna i vårt grannland Norge. Där infördes exponeringsförbud för tobak i butikerna för ett år sedan. Påståendena handlar om stora ekonomiska påfrestningar för butikerna och om att åtgärden inte kommer att få någon effekt på tobaksvanorna.
I ett skriftligt uttalande från Helse- og omsorgsdepartementet i Norge rapporterar Helena Wilson, folkhelseavdelingen, så här:
”Implementeringen av forbudet har gått svært greit. De fleste utsalgssteder har innført relativt billige løsninger for tildekking av skap/hyller, og det har ikke vært rapportert om noen nedleggelser i handelsbransjen som følge av forbudet. Utsalgsstedene står fritt til å velge hvilken løsning de ønsker for å skjule tobakksvarene. Det avgjørende er at de ikke er synlig for forbrukere.”
Hon framhåller också att tobaksbruket bland unga minskar, men att det egentligen är för tidigt att uttala sig om hur exponeringsförbudet påverkar tobaksanvändningen:
”Helse- og omsorgsdepartementet er av den oppfatning at forbudet både vil ha effekt på kort og lang sikt. Røyketallene har i løpet av 2010 gått ned i alle grupper, og spesielt mye blant unge. Dette kan tyde på at oppstillingsforbudet har hatt god effekt spesielt overfor unge. Imidlertid var formålet med forbudet at tobakksbruken skal reduseres på sikt gjennom at tobakksprodukter gjøres mindre synlige i hverdagen, spesielt for barn og unge og de som prøver å slutte med tobakk. Departementet understreker derfor at røyketallene i seg selv i løpet av et år, ikke kan avgjøre forbudets effekt. Den holdningsskapende effekten av forbudet vil utvikle seg over flere år.
Forbudet mot synlig oppstilling av tobakksvarer må ses som en del av det norske totalforbudet mot tobakksreklame. All reklame for tobakk – både direkte og indirekte – har vært forbudt i Norge siden 1975, og i retningslinjene til FCTC art. 13 anbefales det at forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer bør inngå som del av et helhetlig reklameforbud.
Formålet med forbudet er å redusere tobakksbruket i befolkningen generelt, og blant unge spesielt. I tillegg forventes det at forbudet vil kunne ha en særlig effekt personer som prøver å slutte med tobakk.”
2024-04-14
379 562 start-kit för e-cigaretter ska skickas till rökare i England. Det är en del av regeringens plan för att...
2024-04-08
Swedish Match och ägarbolaget Philip Morris stäms av en amerikan som blivit beroende av vitt snus. Bolaget anklagas blanda annat...
Nya Zeeland regering introducerade den 27 februari ett lagförslag för att upphäva delar av den tidigare regeringens tobakslag, bland annat...
Regeringen i Skottland vill införa förbud mot engångs vapes. Anledningen är bland annat bränder pågrund av e-cigaretter. Man lutar sig...
2024-04-02
Till skillnad från traditionellt snus, som har varit olagligt att köpa och sälja i Storbritannien sedan 1992, innehåller det vita...
2024-03-18
Hur många använder tobak i världen, i regionen och på nationsnivå? Det kan man få reda på genom att läsa...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
2024-02-06
2023-12-27
Uruguays regering tillkännagav nyligen ett dekret som kan komma att undergräva syftet med landets standardiserade tobaksförpackningar.