Hem / Norsk expert: ”Våra erfarenheter av exponeringsförbud är goda”
I sin kamp för att motarbeta införande av ett exponeringsförbud i Sverige sprider tobaksindustrin och servicehandeln olika påståenden om erfarenheterna i vårt grannland Norge. Där infördes exponeringsförbud för tobak i butikerna för ett år sedan. Påståendena handlar om stora ekonomiska påfrestningar för butikerna och om att åtgärden inte kommer att få någon effekt på tobaksvanorna.
I ett skriftligt uttalande från Helse- og omsorgsdepartementet i Norge rapporterar Helena Wilson, folkhelseavdelingen, så här:
”Implementeringen av forbudet har gått svært greit. De fleste utsalgssteder har innført relativt billige løsninger for tildekking av skap/hyller, og det har ikke vært rapportert om noen nedleggelser i handelsbransjen som følge av forbudet. Utsalgsstedene står fritt til å velge hvilken løsning de ønsker for å skjule tobakksvarene. Det avgjørende er at de ikke er synlig for forbrukere.”
Hon framhåller också att tobaksbruket bland unga minskar, men att det egentligen är för tidigt att uttala sig om hur exponeringsförbudet påverkar tobaksanvändningen:
”Helse- og omsorgsdepartementet er av den oppfatning at forbudet både vil ha effekt på kort og lang sikt. Røyketallene har i løpet av 2010 gått ned i alle grupper, og spesielt mye blant unge. Dette kan tyde på at oppstillingsforbudet har hatt god effekt spesielt overfor unge. Imidlertid var formålet med forbudet at tobakksbruken skal reduseres på sikt gjennom at tobakksprodukter gjøres mindre synlige i hverdagen, spesielt for barn og unge og de som prøver å slutte med tobakk. Departementet understreker derfor at røyketallene i seg selv i løpet av et år, ikke kan avgjøre forbudets effekt. Den holdningsskapende effekten av forbudet vil utvikle seg over flere år.
Forbudet mot synlig oppstilling av tobakksvarer må ses som en del av det norske totalforbudet mot tobakksreklame. All reklame for tobakk – både direkte og indirekte – har vært forbudt i Norge siden 1975, og i retningslinjene til FCTC art. 13 anbefales det at forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer bør inngå som del av et helhetlig reklameforbud.
Formålet med forbudet er å redusere tobakksbruket i befolkningen generelt, og blant unge spesielt. I tillegg forventes det at forbudet vil kunne ha en særlig effekt personer som prøver å slutte med tobakk.”
2025-02-13
Ett nytt blogginlägg på nätverket STOPs webbplats listar viktiga händelser under 2024 för tobakskontrollen i världen.
2025-02-12
Philip Morris International och British American Tobacco pumpar in barnvänliga smaker som blåbär och vattenmelon i konventionella cigaretter. Med ett...
2025-02-05
Trots stora framsteg när det gäller att minska tobaksanvändningen på befolkningsnivå i USA kvarstår skillnaderna i användning utifrån bland annat...
2025-01-30
Lagförslaget som ska förbjuda personer födda i januari 2009 eller senare från att köpa tobak har kommit ytterligare ett steg...
2025-01-29
Tre tobaksjättar kan få betala 32,5 miljarder US-dollar till provinser och territorier, samt rökare över hela Kanada. Förslaget till uppgörelse...
2025-01-27
Lidl i Danmark kommer att sluta sälja tobaks- och nikotinprodukter. Företaget vill minska tillgänglighet av produkterna och därmed bidra till...
2025-01-14
Rökning utomhus och i allmänna utrymmen i Italiens finans- och modehuvudstad, Milano, är nu förbjudet. Det är det tuffaste av...
2025-01-02
Carlsbad är den första staden i San Diego County, Kalifornien, som förbjuder rökning och vejpning i alla flerfamiljshus.
2024-12-20
Jordanien är ett av de länder där tobakskonsumtionen ökar. Men några kvinnor har gjort stor skillnad sedan de startade Tobacco...