Hem / När cigarettmärket inte längre ger identitet minskar rökningen
Standardiserade, reklamfria cigarettpaket utan logotyper eller dekor som signalerar varumärket hjälper rökare att sluta. Det visar en studie från Australien som införde sådana förpackningar 2012. Studien har publicerats av tidskriften Addictive Behaviors Reports.
Australien var först i världen att lagstifta om att alla cigaretter måste säljas i identiska förpackningar. Dessa är mörkt olivgröna och har stora varningsbilder och textbaserade hälsovarningar. Alla cigarettmärkens namn trycks med samma typsnitt.
Forskare ville undersöka hur de nya paketen påverkade rökarnas attityder till det märke de röker. De ville även ta reda på om eventuella förändringar av inställningen till varumärket också påverkade cigarettkonsumtionen.
Forskarna utgick från hypotesen att varumärkeslojalitet och att identifiera sig med ”sitt” cigarettmärke för många människor är viktiga förklaringar till att man röker. Rökaren har ofta positiva känslor för sitt cigarettmärke och kan känna samhörighet med andra som röker samma märke.
I undersökningen fick vuxna rökare svara på en enkät tre månader före införandet av standardiserade förpackningar. Sju månader efter införandet fick de svara på samma frågor igen. 178 personer deltog vid båda tillfällena.
Resultatet visar att identifikationen med cigarettmärket minskade kraftigt när standardiserade paket infördes. Det blev betydligt mindre vanligt att ha positiva föreställningar om varumärket och om andra som röker samma märke. Samtidigt drog många ned på rökningen, gjorde försök att sluta eller slutade röka helt. Och det var framför allt bland dem som förlorat sin identifikation med varumärket som rökningen minskade och viljan att sluta ökade.
Forskarna framhåller att studien ger en glimt av den enorma kraft som varumärken har att påverka våra beteenden. Det är viktigt att ta hänsyn till den kraften i folkhälsoarbetet, menar de.
2023-03-29
E-cigaretter intresserar bara unga om de är lockande paketerade. För äldre spelar paketeringen inte någon roll. Det visar en brittisk...
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-08-24
I USA skjuts de nya hälsovarningarna på tobaksförpackningarna fram ytterligare en gång i tiden, nu till 6 oktober 2023. Tobaksindustrin...
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...
2022-02-02
Elfenbenskusten ansluter sig till de mer än 20 länder i världen som infört neutrala förpackningar för att bidra till att...
2021-11-16
En internationell rapport från Canadian Cancer Society (CCS) visar att allt fler länder inför standardiserade reklamfria tobaksförpackningar.
2021-03-11
Införandet av nya hälsovarningar på amerikanska tobaksförpackningar har flyttats fram ytterligare en gång. Ursprungligen skulle de införas 18 juni i...
2021-02-25
Införandet av stora nya hälsovarningar med bild på neutrala reklamfria tobaksförpackningar ökar effekten av hälsovarningen. Det visar en ny studie som undersökt rökarnas respons på införandet...
2021-01-25
I sitt svar har Folkhälsomyndigheten framhållit att införande av neutrala förpackningar skulle få en positiv effekt ur folkhälsosynpunkt genom minskad...