Hem / Mentol – tobaksbolagens lockbete i låg- och medelinkomstländer
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt i låg- och medelinkomstländer.
Höginkomstländer har vanligtvis en restriktivare hållning till tobaksprodukter och särskilt sådana som är smaksatta med mentol och andra smaker. Detta för att skydda unga människor från nikotinberoende. Många låg- och medelinkomstländer har en svag tobakslagstiftning och en hög andel ung befolkning, vilket gör dem särskilt intressanta för tobaksindustrin.
Tobacco Control Research Group vid University of Bath har undersökt betydelsen av smaksatta tobaksprodukter för tobaksbolagen och i vilka länder dessa produkter har en hög och snabbt växande marknad. Resultatet visar bland annat att medan mentolsmaken förbjuds i höginkomstländer har mentolcigaretternas andel av cigarettmarknaden vuxit signifikant i vissa av låg- och medelinkomstländerna mellan 2004 och 2019.
2022-08-17
Ett kontroversiellt program som skulle ha lett till att australiensiska farmaceuter får cirka 3000 kronor från Philip Morris när de...
Många frivilligorganisationer som jobbar för tobaks- och nikotinfrihet har uppmanat Håll Sverige Rent, HSR, att sluta samarbeta med tobaksbolag. Men...
2022-08-10
Tobaksindustrin går i rak kollision med minst hälften av FN:s utvecklingsmål inom såväl social som miljömässig hållbarhet och i leverantörsleden...
2022-08-02
I sommar har det skrivits mycket om turerna kring den amerikanska e-cigarettillverkaren Juul Labs, vars försäljning av e-cigaretter förbjöds av...
2022-08-01
Matt Holman, som har varit chef för USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet FDA:s Center for Tobacco Products sedan 2017, lämnar FDA...
2022-07-15
”Big Tobacco dödar planeten med plast. Greenwashing-trick kan inte dölja föroreningarna som orsakas av både cigaretter och nya nikotinprodukter.” Det skriver...
2022-07-10
Barnarbete inom tobaksindustrin sker främst på tobaksfälten. Det är en av de värsta formerna av barnarbete på grund av att...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...