Hem / Majoritet vill ha hårdare regler om tobaksindustrin
Det är några av resultaten av en enkät i ett riksrepresentativt urval av personer i åldrarna 18-79 år som undersökningsföretaget Novus i september 2012 gjorde på uppdrag av Tankesmedjan Tobaksfakta. Undersökningen presenterades vid ett seminarium som Tobaksfakta arrangerade i riksdagshuset på onsdagen. Seminariets tema var tobaksindustrins arbetsmetoder.
I riktlinjerna till artikel 5.3 i den internationella Tobakskonventionen, som Sverige och närmare 180 andra länder anslutit sig till, behandlas relationerna mellan tobaksindustrin och samhällets beslutsfattare. Riktlinjerna säger bl.a. att beslutsfattare som regeringsföreträdare, riksdagsledamöter och representanter för statliga myndigheter öppet bör redovisa när de har kontakter med tobaksbolag.
Rekommendationerna har kommit till för att begränsa tobaksindustrins möjligheter att påverka hälsopolitiken. I några länder har olika offentliga organ börjat publicera särskild information på sin hemsida om möten med tobaksbolag och vad som diskuterats. I Sverige finns dock ingen sådan redovisning. Novusundersökningen visar att en majoritet av befolkningen tycker att detta är fel.Sjuttio procent svarar att det vore mycket bra eller bra om Sverige införde regler om att beslutsfattare ska offentliggöra sina kontakter med tobaksindustrin. Resultatet kan jämföras med en undersökning som Tankesmedjan Tobaksfakta tidigare i år själv gjorde. Såväl regeringskansliets som riksdagspartiernas företrädare svarade då att det inte behövs några särskilda regler för kontakterna med tobaksbolag utan att dessa kan behandlas som alla andra företag.
– Beslutsfattarna är i otakt med inställningen hos befolkningen, kommenterade Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert i Tankesmedjan Tobaksfakta, när hon presenterade studien vid seminariet i riksdagshuset.
Fyra av tio anser att tobaksindustrin rent generellt borde ha starkare begränsningar än idag när det gäller marknadsföring, men stödet är större än så när man frågar om vissa konkreta begränsningar av marknadsföringen:
– Det är tydligt att många vill ha en mer effektiv tobaksförebyggande politik, sade Margaretha Haglund. – Sverige bör reglera tobaksindustrin hårdare och införa öppen redovisning av dess kontakter med beslutsfattare.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-13
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...