Hem / Majoritet av norrmännen stöder exponeringsförbudet
Den 1 januari 2010 införde exponeringsförbudet för tobaksvaror på säljställen i Norge. En ny forskningsstudie visar att efterlevnaden av den nya lagen är god och att exponeringsförbudet har ett stort stöd bland norrmännen. De anser att förbudet utgör ett hinder för barn och ungdomar att få tag i tobak.
Först i världen med att införa exponeringsförbud för tobaksprodukter var Island (2001). Andra länder med exponeringsförbud är Thailand, Kanada, Irland, Australien och Finland. Uppföljningen av det norska exponeringsförbudet är gjord av forskare vid det norska institutet för alkohol- och drogforskning, SIRIUS, och det norska institutet för konsumentforskning, SIFO. Undersökningen har publicerats online av den vetenskapliga tidskriften Tobacco Control.
Hur väl butiksägarna följde den nya lagen i januari 2010 studerades genom besök i 351 slumpvis valda livsmedelsbutiker över hela landet. I 97 procent av fallen förvarades cigaretter och rulltobak i lagenliga, neutrala skåp. Snus förvarades korrekt i 95 procent av butikerna så snart efter lagens införande.
Befolkningens uppfattning om exponeringsförbudet studerades med hjälp av web-enkäter. En gjordes före den nya lagens införande och två efter. Varje enkätstudie hade omkring 900 deltagare i åldrarna 15-54 år.
Dessutom gjordes tio fokusgruppsintervjuer med rökare i åldrarna 16-50 år både före och efter förbudets införande.
Resultaten visar bl. a. att unga före exponeringsförbudet blev frestade att köpa tobak när de såg produkterna i affären. 46 procent av deltagarna i åldrarna 15-24 år blev ofta eller ibland frestade. Äldre blev mer sällan frestade av anblicken av tobaksprodukterna.
Efter den nya lagens införande svarar både yngre och äldre i stor utsträckning att det har blivit svårare att välja varumärke bland tobaksprodukterna.
Stödet för den nya lagen ökade under dess första år. I november 2010 var 74 procent av dem som inte använde tobak positiva till förbudet. Nästan hälften av tobaksanvändarna stödde den nya lagen.
En majoritet av deltagarna i enkätstudierna ansåg att förbudet gjorde det svårare att börja med tobak och lättare att sluta.
Länk till tidskriftsartikeln om studien.
I augusti kommer, som Tobaksfakta rapporterat, domen i det mål där tobaksbolaget Philip Morris stämt norska staten för införandet av exponeringsförbud.
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.