Hem / Kina överväger att reglera e-cigaretter som traditionella tobaksprodukter
Foto: Pixabay
Det rapporterar Reuters. Kinas tobaksindustri kontrolleras via ett statligt monopol, och strikta kontroller avgör vilka företag och detaljister som kan producera och sälja cigaretter.
Cigarettförsäljningen genererade nästan sex procent av Kinas totala skatteintäkter 2018 och branschen har väntat på reglering av den snabbt växande e-cigarettmarknaden. I november 2019 förbjöd kinesiska tillsynsmyndigheter försäljning av e-cigaretter online. Förbudet bromsade tillväxten i sektorn, och många varumärken fokuserade sin verksamhet mot offlineförsäljning.
Läs mer här
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-04-07
I mars fyllde den vetenskapliga BMJ-tidskriften Tobacco Control 30 år. Med anledning av jubileet ägnas den senaste utgåvan åt vad...
2022-03-27
Japans statligt stödda tobaksföretag Japan Tobacco International (JTI) ska avbryta planerade investeringar i Ryssland. Företaget kommer också att sluta marknadsföra...