Hem / Handlare hyllar Kanadas exponeringsförbud
Det kanadensiska förbudet mot exponering av tobaksvaror i butikerna har lett till att färre ungdomar röker samtidigt som landets butiker inte lidit någon skada. Det konstaterar tidskriften för den engelska servicehandeln, Convenience Store Magazine, i ett genomarbetat reportage från Kanada.
Det är en milstolpe i det internationella tobaksförebyggande arbetet att en ledande branschtidning för servicehandeln slår fast att branschen, i förening med tobaksindustrin, haft fel när de i sina kampanjer påstått att exponeringsförbud för tobak skulle leda till att butiker får slå igen och anställda förlora sina jobb.
Just Kanada har i dessa kampanjer framhållits som ett skräckexempel. Påståenden som att ett 50-tal små butiker har tvingats slå igen varje vecka har spridits.
I Convenience Store Magazine säger Peter Chapall, direktör i butikskedjan Mac´s, som har 570 servicebutiker i provinsen Ontario:
– Exponeringsförbudet hade en negativ effekt de första tre månaderna, men nu när allting har lagt sig och resultatet kunnat mätas under en längre tid, så visar det sig att det var en tillfällig nedgång och att det inte finns någon som helst negativ effekt.
Chapall tror att de första månadernas minskade försäljning berodde på att folk kände sig osäkra och hade hamstrat. Efter en tid återgick alla till normala inköp.
Avsikten med exponeringsförbud är att minska och förebygga ungas rökning. Så har det också gått i Kanada. Det är statistik som Tobaksfakta tidigare redovisat. En undersökning som publicerades i mars 2011 visade att andelen rökande ungdomar minskat i proportion till hur lång tid de olika provinserna haft exponeringsförbud.
Provinserna Alberta och Saskatchewan hade haft förbud i 60 månader när mätningen gjordes och där var minskningen 6,7 respektive 7,3 procentenheter.
Först med förbud var Saskatchewan år 2002. Det upphävdes 2004 sedan ett tobaksbolag överklagat i domstol. Domstolen gav provinsen rätt och förbudet återinfördes 2006. Från 2008 har samtliga provinser exponeringsförbud.
Motivet för den engelska tidskriften att studera effekterna av de kanadensiska förbuden är att England, liksom Skottland, beslutat införa exponeringsförbud
Källa: Engelska The Convenience Store Magazine, 20 januari 2012, sidorna 26-27.
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...