I artikeln uttalar sig tobaksföretaget Swedish Match. Johan Wredberg, kommunikations- och presschef, säger till Global att ”det viktigaste Swedish Match kan göra är att välja leverantörer som de anser motsvarar kraven på ett aktivt bidragande till bekämpandet av barnarbete och upprätthållandet av mänskliga rättigheter, inklusive goda arbetsvillkor och omsorg för anställdas hälsa.”

Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation, säger i artikeln att ”vi vet att Swedish Match köper tobak från länder som har stora problem med barnarbete och eftersom tobaken samlas och säljs på tobaksbörser finns ingen ursprungsmärkning eller garanti för hur den är framställd”. Deras uttalanden betyder i praktiken därför ingenting, menar hon.

I artikeln lyfts inte bara företagens roll för att minska för att minska problemet med barnarbet, utan även politikers. Problemet är att den värld som lagstiftande politiker lever i till stor del är tobaksfri och de slipper också se de problem som finns i skolan eller i samhällsskikt med lägre utbildningssnitt.

Läs hela artikeln här

Läs även Global granskar: En rykande amerikansk mardröm

 

 

 

 

Läs vidare