Hem / Forskning visar: Så motarbetar tobaksindustrin Tobakskonventionen
Samtidigt som jordens länder samlar sig till en sammanhållen global kamp mot tobaksbruket och dess katastrofala följder, utvecklar den internationella tobaksindustrin en global motstrategi. Det visar en forskningsstudie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften PLoS Medicine.
Arbetet med att skapa och genomföra den internationella Tobakskonventionen, Framework Convention on Tobacco Control, innebär att kampen mot tobaken flyttar fram sina positioner. Konventionen trädde i kraft 2005 och idag har 176 av världens länder anslutit sig genom ratificering. Många länder använder konventionen som den är tänkt – som ett verktyg för att skärpa nationell och internationell lagstiftning om tobak och därmed allt mer begränsa tobaksbruket.
Forskare vid universiteten i Edinburgh, Skottland, och Bath, England, har i olika källor studerat hur tobaksindustrin reagerar på detta. De har studerat forskningsartiklar, webbsidor och interna dokument från tobaksbolag. Detta för att se vilka mönster som fanns och finns i tobaksindustrins regionala och globala strategier för att förhindra utvecklingen av Tobakskonventionen.
Forskarnas slutsatser är bl.a. att tobaksindustrin utvecklat ett större samarbete över bolagsgränserna i sina strävanden att motverka konventionen. Industrin har också tagit fram en rad strategiska argument mot konventionen som ständigt används i olika sammanhang. Ett sådant argument är att konventionens åtgärder har negativa ekonomiska konsekvenser för berörda länder. Ett annat är att tobaksbolagens frivilliga åtaganden för social välfärd, bättre miljö och liknande är ett bättre alternativ än tvingande åtgärder enligt konventionen. Bolagen satsar stora resurser på lobbying och annat påverkansarbete för att få genomslag för sina argument.
”Den här studien är den första omfattande analysen av transnationella tobaksbolags taktik för att underminera utvecklingen av Tobakskonventionen”, säger den forskare som ledde undersökningen, Heide Weishaar, the Centre for Population Health Sciences, Edinburgh.
Länk till artikeln i PLoS Medicine
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...