Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om varningsbilder
Bildvarningar på cigarettpaket och övriga tobaksförpackningar ökar medvetenheten om tobakens hälsorisker. Erfarenhet och forskning visar att de bidrar till att minska tobakskonsumtionen. Ju större varningar, desto mer påverkar de, och allra effektivast är varningar med bilder. De ger både viktiga kunskaper om riskerna och väcker känslor.
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-22
Tobaksfakta med dess medlemsorganisationer har satt nya mål för Tobacco Endgame-arbetet. Målen fokuserar på två handlingslinjer – att stödja kvarvarande...
SVD:s podd Dagens story ägnar femton minuter åt att reflektera kring det vita snuset. Stämningen mot Swedish Match i USA...
2024-04-20
En ny dansk studie publicerad i tidskriften Addiction visar att rökning kan vara kopplad till ökningen av visceralt fett, vilket...
2024-04-15
Louise Adermark, forskare inom beroendemedicin vid Göteborgs universitet och expert på nikotin medverkar i Akademilivs podd och pratar om riskerna...
Under 2022 spenderade tobaksbolag 19 miljoner euro på lobbying för att påverka politiska beslut i EU. Det är 28 procent...
Karin Sundin (S) och Dan Hovskär (KD), i samarbete med Tobaksfakta och Riksförbundet VISIR, hälsar välkomna till ett innehållsrikt och...
2024-04-14
379 562 start-kit för e-cigaretter ska skickas till rökare i England. Det är en del av regeringens plan för att...
2024-04-09
Forskning som har resulterat i bättre råd och vård har genom åren minskat dödstalen i hjärt-kärlsjukdom, men nu finns det...