Den föreslagna lagen innehåller exponeringsförbud för tobaksvaror i butikerna. Tobak får dessutom säljas endast i butiker som är större än 50 kvadratmeter. Det betyder att försäljning i kiosker och gatustånd, som är vanliga i Ryssland, inte längre tillåts.

Ett beslut om varningsbilder på cigarettpaketen är tidigare klart och ingår därför inte i den nya lagen,

Rökförbud införs i offentliga miljöer, inklusive restauranger och barer, från januari 2015. Även långdistanståg och entréer vid järnvägsstationer blir rökfria liksom gemensamma utrymmen i flerfamiljshus.

Reklamförbud och en åldersgräns vid 18 år för tobaksförsäljning införs.

Bakgrund till den nya lagen och beslutet om bildvarningar är att andelen dagligrökare i Ryssland är 39 procent och att mer än var femte rysk man avlider i förtid av tobaksrelaterade sjukdomar. En halvering av andelen rökare skulle rädda 200 000 liv varje år.

Rökningens samhällskostnader motsvarar 6,3 procent av landets bruttonationalprodukt.

– Ryssland har blivit en enorm succé för cigarettillverkarna, säger en analytiker från Berenberg Bank i London till nyhetsbyrån Bloomberg. De åtgärder som nu föreslagits har potentialen att kraftigt minska tobaksbolagens möjligheter att konkurrera om konsumenterna.

Tobaksjättarna Philip Morris, British American Tobacco och Japan Tobacco har satsat enorma resurser på lobbying och kampanjer för att försöka stoppa lagen, minska dess omfattning eller i varje fall få den uppskjuten.

Källor: Bloomberg och rapsinews.com

Läs vidare