Hem / Exponeringsförbud på gång i Ryssland
Det ryska hälsodepartementet har utarbetat ett omfattande förslag om en ny tobakslag som kommer att läggas fram i parlamentet, Duman, den 1 november.
Den föreslagna lagen innehåller exponeringsförbud för tobaksvaror i butikerna. Tobak får dessutom säljas endast i butiker som är större än 50 kvadratmeter. Det betyder att försäljning i kiosker och gatustånd, som är vanliga i Ryssland, inte längre tillåts.
Ett beslut om varningsbilder på cigarettpaketen är tidigare klart och ingår därför inte i den nya lagen,
Rökförbud införs i offentliga miljöer, inklusive restauranger och barer, från januari 2015. Även långdistanståg och entréer vid järnvägsstationer blir rökfria liksom gemensamma utrymmen i flerfamiljshus.
Reklamförbud och en åldersgräns vid 18 år för tobaksförsäljning införs.
Bakgrund till den nya lagen och beslutet om bildvarningar är att andelen dagligrökare i Ryssland är 39 procent och att mer än var femte rysk man avlider i förtid av tobaksrelaterade sjukdomar. En halvering av andelen rökare skulle rädda 200 000 liv varje år.
Rökningens samhällskostnader motsvarar 6,3 procent av landets bruttonationalprodukt.
– Ryssland har blivit en enorm succé för cigarettillverkarna, säger en analytiker från Berenberg Bank i London till nyhetsbyrån Bloomberg. De åtgärder som nu föreslagits har potentialen att kraftigt minska tobaksbolagens möjligheter att konkurrera om konsumenterna.
Tobaksjättarna Philip Morris, British American Tobacco och Japan Tobacco har satsat enorma resurser på lobbying och kampanjer för att försöka stoppa lagen, minska dess omfattning eller i varje fall få den uppskjuten.
Källor: Bloomberg och rapsinews.com
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.