Hem / Exponeringsförbud minskade spontana cigarettköp
Efter två månader med exponeringsförbud för tobaksvaror på alla säljställen hade spontanköpen av tobak minskat med 30 procent i Perth i Australien.
Det visar en studie som en grupp forskare från universitet i delstaten Western Australia genomfört och som publicerats i tidskriften Tobacco Control.
Delstaten införde ett exponeringsförbud i september 2010.
Forskargruppen valde ut åtta storlivsbutiker i huvudstaden Perth för undersökningen. Butikerna tillhör två av Australiens ledande butikskedjor. Butiksvalet berodde på att över hälften av all tobak som konsumeras i Australien säljs av storlivsbutiker.
Undersökningen inleddes två månader innan exponeringsförbudet trädde i kraft och fullföljdes två månader efter det att all tobak i butikerna osynliggjorts.
Forskarna och deras medhjälpare noterade i båda omgångarna vilka kunder som köpte tobak och tog kontakt med dessa när de var på väg att lämna butiken.
De intervjuade fick först frågan om de planerat i förväg att köpa cigaretter och, om inte, vad i butiken som fick dem att köpa cigaretter just den här gången.
De fick först tillfälle att minnas fritt och därefter besvara frågor på en tryckt lista.
Sammanlagt deltog drygt 400 personer i båda utfrågningarna.
Undersökningen visade att personer i åldersgruppen 18-24 år är särskilt benägna till spontanköp, lockade av de synliga cigarettpaketen.
De resultat som forskarna kommit fram till överensstämmer med några tidigare undersökningar, men deras undersökning skiljer sig från de andra genom att samtliga tobakskunder blivit utfrågade vid själva köptillfället och inte någon tid efteråt.
Forskarnas slutsats är att exponeringsförbud för tobaksvaror leder till ett minskat antal spontanköp.
Källa: Tobacco Control 2015; 24: sidorna 81-86
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...