Hem / Exponeringsförbud i kraft i Nya Zeeland
Den 23 juli trädde ett exponeringsförbud för tobaksvaror i kraft i Nya Zeeland.
– Exponering av tobaksprodukter i anslutning till vardagligt och oskyldigt godis är en nyckelkomponent när det gäller att rekrytera rökare bland barn och ungdomar, sa biträdande hälsominister Tariana Turia i en mediekommentar till exponeringsförbudet.
En annan bestämmelse som ingår i samma lag som exponeringsförbudet är att böterna för försäljning av tobak till minderåriga höjs från 2 000 till 10 000 dollar, motsvarande 55 000 kronor.
Nya Zeeland är ett av de länder som kommit längst i det tobaksförebyggande arbetet, bl a har en serie skattehöjningar lett till att cigarettpriserna är bland de högsta inom OECD.
Landet har också avancerade planer på att liksom Australien införa neutrala cigarettförpackningar.
Inte oväntat bedriver tobaksindustrin med Philip Morris i spetsen resursfyllda kampanjer mot landets tobakspolitik med slagorden ”det har gått för långt”.
Allt fler länder inför exponeringsförbud för tobak. Bland dem finns Storbritannien, Norge, Island, Irland, Finland, Thailand och Kanada.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...