Hem / Exponeringsförbud gav snabb effekt
Impulsköp av tobak minskar omgående sedan förbud mot reklam och exponering av tobaksvaror på säljställen införts. Andelen rökare bland såväl ungdomar som äldre minskar också, men mest påtagligt i länder där exponeringsförbudet genomförts samtidigt med andra tobaksrestriktioner.
Det visar en omfattande studie som genomförts i fyra länder åren 2006-2010.
Studien jämför marknadsföringen av tobak på säljställen i Storbritannien och USA, som under perioden inte hade exponeringsförbud, med Kanada och Australien.
I Kanada har samtliga provinser ett förbud från år 2011, medan flertalet stater i Australien började införa förbud 2009.
I England, och särskilt i USA, var det vanligt att rökare svarade ja på frågan om exponeringen av tobaksvaror under de senaste sex månaderna påverkat dem att göra oplanerade inköp eller fått dem att köpa något annat märke än det vanliga.
Forskarnas slutsats är att exponeringsförbud för tobak på säljställen på ett effektivt sätt reducerar tobaksbolagens marknadsföring med resultatet att impulsköpen minskar, vilket är till fördel inte minst för personer som har lyckats sluta röka eller håller på att försöka sluta. Förbuden minskar också ungdomars impulser att köpa cigaretter.
Exponeringsförbud är en effektiv kontrollstrategi och kan även ha bidragit till minskningen av andelen rökare i Kanada och på Island, som forskarna också tittat på.
Minskad marknadsförning av tobak minskar rökandet.
När det gäller andelen rökare i Kanada hänvisar forskarna till den senaste statistiken från Health Canada.
Källa: the International Tobacco Control Four Country Survey; Health Education Research; 2 maj 2013
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...