Hem / Exponeringsförbud gav snabb effekt
Impulsköp av tobak minskar omgående sedan förbud mot reklam och exponering av tobaksvaror på säljställen införts. Andelen rökare bland såväl ungdomar som äldre minskar också, men mest påtagligt i länder där exponeringsförbudet genomförts samtidigt med andra tobaksrestriktioner.
Det visar en omfattande studie som genomförts i fyra länder åren 2006-2010.
Studien jämför marknadsföringen av tobak på säljställen i Storbritannien och USA, som under perioden inte hade exponeringsförbud, med Kanada och Australien.
I Kanada har samtliga provinser ett förbud från år 2011, medan flertalet stater i Australien började införa förbud 2009.
I England, och särskilt i USA, var det vanligt att rökare svarade ja på frågan om exponeringen av tobaksvaror under de senaste sex månaderna påverkat dem att göra oplanerade inköp eller fått dem att köpa något annat märke än det vanliga.
Forskarnas slutsats är att exponeringsförbud för tobak på säljställen på ett effektivt sätt reducerar tobaksbolagens marknadsföring med resultatet att impulsköpen minskar, vilket är till fördel inte minst för personer som har lyckats sluta röka eller håller på att försöka sluta. Förbuden minskar också ungdomars impulser att köpa cigaretter.
Exponeringsförbud är en effektiv kontrollstrategi och kan även ha bidragit till minskningen av andelen rökare i Kanada och på Island, som forskarna också tittat på.
Minskad marknadsförning av tobak minskar rökandet.
När det gäller andelen rökare i Kanada hänvisar forskarna till den senaste statistiken från Health Canada.
Källa: the International Tobacco Control Four Country Survey; Health Education Research; 2 maj 2013
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...