Hem / E-cigaretter: 10 nya märken och över 240 nya smaker i månaden
Forskarna som undersökte tillväxten på e-cigarettmarknaden följde webbsidor som saluför e-cigaretter. Forskarna studerade perioderna maj-augusti 2012 och december 2013-januari 2014.
Antalet märken och smakvarianter av e-cigaretter på marknaden växer lavinartat. Varje månad dyker i genomsnitt tio nya märken och över 240 nya smaker upp på Internet. Det visar en studie som publiceras i en särskild bilaga till tidskriften Tobacco Control. I bilagan publiceras även åtta andra studier om e-cigaretter som finansierats av det amerikanska National Cancer Institute.
Under den första perioden identifierade de 288 unika e-cigarettmärken. 37 av dessa hade försvunnit period 2, men då hade 215 nya tillkommit.
I januari 2014 hittade forskarna 466 olika märken, vart och ett med en egen webbsida, och 7 764 olika smaker på e-cigaretter. Så gott som alla märken hade e-cigaretter med mentolsmak i sitt sortiment. Den näst populäraste smakkategorin var fruktsmaker. Därefter kom smaker av godis, alkoholdrycker och snacks.
Under de 17 månaderna mellan de två undersökta perioderna tillkom i genomsnitt 10,5 nya märken och 242 nya smaker per månad. Omkring en tiondel av märkena marknadsfördes med påståenden om att de var effektiva hjälpmedel för rökare som vill sluta röka. En jämförelse mellan marknadsföringen av äldre och nyare märken visade att äldre märken oftare jämfördes med vanliga cigaretter.
2024-03-25
Nu kan allmänheten ta del av expertkunskap om e-cigaretter och vitt snus via filmer på sjukvårdsupplysningen, 1177.
2024-03-11
Svenska forskare har undersökt kunskapsläget för e-cigaretter och vitt snus Sammanfattningen visar att produkterna innebär hälsorisker och att det inte...
2024-02-26
Användning av e-cigaretter och cigaretter, exklusivt eller tillsammans, ökar risken för bronkit, lunginflammation eller kronisk hosta bland ungdomar. Det visar...
”Nu har vi chansen att göra en faktisk skillnad för dagens barn och unga och skydda dem från de negativa...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2024-01-23
Världshälsoorganisationen WHO uppmanar regeringar att behandla e-cigaretter på samma sätt som tobak och förbjuda smaksättning av produkterna.
2023-11-22
Den ökande användningen av e-cigaretter bland skolungdomar är en utmaning. –Det är svårt att upptäcka och används också av annars...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.