Hem / Bloomberg föreslår exponeringsförbud i New York
Borgmästare Michael Bloomberg vill införa exponeringsförbud för tobak i New Yorks butiker. Bloomberg meddelade på måndagen att han tänker lägga fram ett sådant förslag för New Yorks styrande församling the City Council i morgon, onsdag. Det främsta syftet med förslaget är att minska rökningen bland ungdomar.
Om förslaget genomförs blir New York först i USA med att gömma cigaretterna på försäljningsställena. Exponeringsförbud finns dock i flera andra länder, bland andra Island, Thailand, Irland, Finland, Kanada, England och Norge. Forskning och erfarenhet visar att slopad exponering av cigaretter i butikerna är ett effektivt sätt att förebygga rökdebut bland ungdomar. Exponeringsförbud kan även underlätta för vuxna rökare som vill sluta.
– Butikernas tobaksskyltning får rökning att framstå som en normal aktivitet, sade Michael Bloomberg.
– Skyltningen inbjuder ungdomar att experimentera med tobak.
Enligt borgmästarens förslag ska butikerna förvara tobaksprodukterna utom synhåll för kunderna och bara ta fram dem när en vuxen kund frågar efter dem. Dock får butikerna fortfarande skylta med prisinformation om tobak.
Michael Bloomberg kommer att lägga fram förslaget om exponeringsförbud tillsammans med ett annat tobaksförebyggande förslag. Det andra förslaget innehåller olika åtgärder för att förstärka arbetet mot tobakssmuggling och försäljning av illegal tobak i New York.
Det här är inte första gången den hälsointresserade före detta rökaren Michael Bloomberg bidrar till viktiga tobaksförebyggande åtgärder i New York. Under hans tid som borgmästare har bland annat stadens parker gjorts rökfria.
Icke oväntat har tobaksbolag och en företagarorganisation för handlare framfört kritik mot det nya förslaget.
Länk till Reuters artikel om Bloombergs förslag
Länk till artikel hos Time om förslaget
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...