Hem / Även Jersey inför exponeringsförbud
Den självstyrande kanalön Jersey inför i dag, 30 oktober, exponeringsförbud för tobaksprodukter.
– Tillsammans med andra åtgärder i vår tobaksförebyggande strategi kommer lagändringen att bidra till att minska de skador som tobak orsakar på våra invånares hälsa, säger Jerseys folkhälsochef Martin Knight.
Jersey, med drygt 90 000 invånare, är ett självstyrande område som lyder direkt under den brittiska kronan. Jersey ingår inte i Storbritannien eller EU.
I Storbritannien har införande av exponeringsförbud redan inletts, men Jersey går nu om eftersom förbudet genomförs fullt ut i Nordirland, Wales, Skottland och England först under 2015. (Från och med 6 april 2015 gäller exponeringsförbud i butiker av alla storlekar i de fyra länderna.)
Exponeringsförbudet i Jerseys butiker innebär att tobaksprodukterna inte får förvaras synligt utan bara tas fram om en kund frågar efter dem. Om kunden ser ut att vara under 18 år (åldersgränsen för att få köpa tobak) ska handlaren först begära legitimation.
Folkhälsoansvarige Martin Knight förklarar att målet med lagstiftningen främst är att minska rökningen bland unga.
– Det är huvudskälet för exponeringsförbudet. Men det finns också starka bevis för att lockande tobaksskyltning kan försvåra för vuxna som försöker sluta röka, säger han.
För att anpassa sig till den nya lagen har Jerseys flygplats byggt ett nytt försäljningsområde för tobak dit enbart personer över 18 år har tillträde. Där får tobaksvaror förvaras synligt, men inte så att de kan ses utifrån.
Taxfreeförsäljningen på båtar och flyg påverkas inte av lagändringen.
Länk till Jerseys officiella information om exponeringsförbudet.
På bilden syns Jerseys statsvapen
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...