Hem / Ny skrift om tobaksindustrins arbetsmetoder
Nu presenterar Tankesmedjan Tobaksfakta en ny skrift där vi avslöjar tobaksindustrins dolda och öppna strategier för att kunna fortsätta att sälja tobak, trots kunskapen om att den dödar hälften av sina användare i förtid. Skriften heterDödligt inflytande – om tobaksindustrins sista strid.
Tobaksbolagen skiljer sig från alla andra tillverkare av konsumtionsvaror genom att deras produkter dödar hälften av användarna i förtid. Allt fler rapporter om de dödliga hälsoeffekterna har lett till att land efter land stiftar lagar och vidtar andra åtgärder för att minska tobaksbruket och förbättra folkhälsan. Sedan 2005 får de ansträngningarna stöd av WHOs ramkonvention för tobakskontroll, som 176 länder ratificerat fram till hösten 2012.
Trots att riskerna är så välkända och nära sex miljoner människor årligen dör i sjukdomar orsakade av tobaksrök satsar tobaksbolagen hänsynslöst väldiga resurser världen runt för att underminera Tobakskonventionen och stoppa, försvaga eller försena lagar som kan minska tobaksbruket. Tobaksindustrin säljer cigaretter för motsvarande 1 198 miljarder svenska kronor varje år. Deras enda intresse är att maximera vinsterna trots att de i ett halvt sekel känt till att deras produkter dödar miljontals människor. Det är tobaksbolagen som dödar, inte de människor som använder deras tobak.
De internationella tobaksbolagen har utvecklat en rad strategier för att försöka vidmakthålla det globala tobaksbruket. Tankesmedjan Tobaksfakta har producerat skriftenDödligt inflytande – om tobaksindustrins sista stridför att sprida kunskap om tobaksbolagens metoder. Skriften belyser hur tobak numera marknadsförs till konsumenterna och hur industrin går till väga för att hindra samhällsåtgärder mot tobaksbruket och samtidigt försöka förbättra sitt rykte. Skriften är ett exempel på den information om tobaksindustrins arbetsmetoder som Tobakskonventionens parter har förbundit sig att göra enligt artikel 12.
Här kan skriften beställas och laddas ned.
2025-07-01
Världshälsoorganisationen WHO vill att sötningsmedel och smakämnen som ökar nikotinprodukters attraktivitet förbjuds. Produkterna är utformade för att locka barn och...
2025-06-19
Förvaltningsrätten i Stockholm har beslutat att Snusbolaget ska få en varning för brister i rutiner och marknadsföring. Men de får...
2025-04-28
Ny forskning tyder på att företag som levererar till tobaksindustrin inte är transparenta när det gäller sin koppling till tobak.
Ny forskning från University of Bath visar på skillnader mellan mängden producerade cigaretter och den skatt som betalas i Kenya...
2025-04-07
Ska företrädare för nikotinindustrin få vara med när man diskuterar åtgärder för att minska nikotinanvändning bland unga? Den frågan har...
2025-04-02
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder.
2025-03-21
Folkhälsomyndigheten har beslutat att likställa den syntestiskt framställda substansen 6-metylnikotin (metatine) med nikotin. E-cigaretter som innehåller substansen får inte längre...
2025-02-12
Philip Morris International och British American Tobacco pumpar in barnvänliga smaker som blåbär och vattenmelon i konventionella cigaretter. Med ett...
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
”*” anger obligatoriska fält