Hem / Faktamaterial / Rapporter / Skrifter / Dödligt inflytande – om tobaksindustrins sista strid
Andra, reviderade, upplagan
Den internationella Tobakskonventionen som Sverige och över 175 andra länder anslutit sig till, anger att länderna ska skydda folkhälsopolitiken från påverkan från kommersiella och andra intressen inom tobaksindustrin. En viktig del i detta är att vi alla får kunskap om tobaksindustrins arbetsmetoder. Just detta vill Tobaksfakta – oberoende tankesmedja bidra till med den här skriften.
Den handlar om hur tobaksbolagen i Sverige och resten av världen arbetar för att så länge som möjligt få fortsätta att sälja sina produkter. Vi berättar om industrins strategier för marknadsföring i en tid när tobaksreklamen begränsas allt mer. Och vi berättar om den långa rad av strategier som används för att bromsa och helst stoppa tobaksförebyggande lagstiftning.
2024-05-06
Tobaksfria dagen infaller som vanligt 31 maj. I år är fokus att skydda barn och unga från tobaksindustrins påverkan.
2024-05-03
Vad kommer politiken att göra åt den alarmerande ökningen av vitt snus och e-cigaretter bland unga? Den frågan ställdes flera...
2024-05-02
Lokala myndigheter i Shanghai vill få ner rökningen och allmänhetens exponering för andrahandsrök. Målet till 2030 är att färre än...
Danskar blir allt mer negativa till tobak. Det visar Trygfondens undersökning. År 2016 ville var fjärde dansk att tobaksförsäljning skulle...
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-30
Anders Falktoft har drabbats av KOL på grund av sin rökning. I en programserie i Danmarks Radio, talar han och...
2024-04-26
Patrik Strömmer skriver i ett debattinlägg i Göteborgsposten att den statliga utredaren inte gjort sin hemläxa när det gäller hantering...
2024-04-24
Den finska regeringen vill minska användningen av vitt snus bland unga. För att åstadkomma det föreslås bland annat förbud för...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...