Hem / Utredning ser över marknadsföringen av nya nikotinprodukter
Foto: Horst Winkler/Pixabay
Regeringen har beslutat att tillsätta en utredning som ska över marknadsföringen av tobak, e-cigaretter och så kallade tobaksfria nikotinprodukter. Syftet är att få till en sammanhållen och systematisk reglering. Uppdraget omfattar både produkter som redan finns på marknaden och nya tobaksliknande produkter som kan lanseras i framtiden.
I dag omfattas inte vissa nya nikotinprodukter av bestämmelserna om marknadsföring i tobakslagen. Det gäller bland annat så kallat vitt snus utan tobak, där tobaken processas i flera steg, vilket gör att det mesta av doft och smak av ursprungstobaken försvinner, medan nikotinet finns kvar.
Enligt leverantörerna försvinner alltså tobaken – det är därför snuset kan kallas ”tobaksfritt”, en definition som även myndigheterna i Sverige har accepterat.
Därmed omfattas det ”tobaksfria” snuset inte av tobakslagens marknadsföringsbestämmelser, vilket har fått organisationer som arbetar för tobakskontroll att reagera. Eftersom nikotinet utvinns ur tobaksplantan bör dessa produkter betraktas som tobaksprodukter, anser Tobaksfakta.
Nu kan det hålet i lagstiftningen täppas till. Regeringen beslutade på sitt sammanträde den 6 februari att ge i uppdrag till en särskild utredare att se över bland annat marknadsföring av nya tobaksprodukter och försäljning av tobaksprodukter på internet.
Syftet med utredningen är att säkerställa att lagregleringen av tobak, e-cigaretter och påfyllnadsbehållare, samt tobaksfria nikotinprodukter och andra produkter som används på ett likartat sätt som tobaksvaror, är sammanhållen och systematisk.
Utredningen ska också se över regelverket kring marknadsföring och sponsring av tobaksvaror, e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Det är särskilt angeläget att rättsläget när det gäller marknadsföring på internet blir tydligt, står det i direktiven till utredaren.
–Vi ser att allt fler unga använder e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter, vilket är bekymrande. Det oroar mig att det i nuläget saknas tydlig skyddslagstiftning för vissa av de här produkterna, och därför ska vi nu se över möjligheten att reglera detta. Det är även angeläget att tydliggöra rättsläget när det gäller marknadsföring på internet, säger socialminister Lena Hallengren i ett pressmeddelande från Socialdepartementet.
Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert på Tobaksfaktas, välkomnar utredningen.
–Det är utmärkt att regeringen nu försöker sätta stopp för kryphålen i de nuvarande reglerna för marknadsföring av tobak i tobakslagen så att även tobaksfritt snus omfattas av tobakslagen. Vi får dessutom hoppas att utredningen kommer fram till att alla tobaks- och nikotinprodukter för njutning ska regleras på samma sätt. Idag finns det till exempel inga smakregleringar i Sverige av varken snus eller e-cigaretter trots att vi vet att just smakerna riskerar att fungera som triggers för barn att börja. Nikotinet som finns i samtliga produkter, med mycket få undantag, är samtidigt en av våra mest beroendeframkallande droger, säger hon.
Utredaren ska ta in synpunkter från berörda myndigheter, organisationer och företag. I direktiven påminner regeringen om Tobakskonventionens artikel 5.3 som reglerar kontakter med tobaksindustrin. Den får inte ges möjlighet att påverka folkhälsopolitiken.
Uppdraget ska redovisas 31 mars 2021.
Utredningen ska bland annat
Läs hela kommittédirektivet här.
2023-06-14
Vitt snus sägs vara tänkt som ett hälsosammare alternativ för rökare. Samtidigt lockar produkten allt fler unga, inom och utanför...
2023-03-27
Under riksdagens ANDTS- debatt var Johan Hultberg (M) och Karin Sundin (S) oeniga om nyttan med att jämföra olika tobaks-...
2023-03-15
Förra regeringen beställde kunskap om olika tobaks- och nikotinprodukters skadeverkningar. Den nya regeringen vill ha en jämförelse av produkterna. Det...
2023-02-24
En arbetsgrupp vid finska Social- och hälsovårdsministeriet föreslår att privatinförseln av snus förbjuds under nästa valperiod. Åtgärden är ett av 35...
2023-02-23
Den 26 januari lanserades ett medborgarinitiativ inom EU för att samla in en miljon röster för en tobaksfri generation och...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-28
Sverige har sjunkit från plats 15 till plats 21 när det gäller tobakskontroll i en jämförelse mellan 37 europeiska länder.
2022-11-07
Snuset sprider sig över världen. Institute for Global Tobacco Control vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health har sammanställt...
2022-11-02
FN:s barnrättskommitté (UN CRC) rekommenderar den tyska regeringen att förbättra utbildningen om effekterna av tobaksanvändning och passiv rökning, reglera marknadsföringen...