Hem / Uppmanar sociala medieföretag att förbjuda annonser för snus
Över 100 organisationer från 53 länder uppmanar Facebook, Instagram, TikTok och Twitter att omedelbart upphöra med marknadsföringen av snus på sina plattformar, inklusive att förbjuda betald marknadsföring av influencers.
I ett brev som skickats till företagens vd-ar beskrivs hur tobaksföretag som British American Tobacco använder sociala medier för att marknadsföra snus som Velo till miljontals användare av sociala medier världen över.
Reklamen har ofta unga, högprofilerade influencers som är engagerade i sportaktiviteter, vilket tyder på att snuset främjar en hälsosam, aktiv livsstil. På Instagram har British American Tobacco antytt att Velo kan användas för att hålla tänderna vita. I flera fall erbjuder influencers speciella ”kampanjkoder” till följare för att främja försäljningen av snus på sociala medieplattformar, enligt brevet.
Marknadsföring av snus är inte uttryckligen förbjudet av något av företagen i sociala medier. Brevet uppmanar företagen i sociala medier att omedelbart uppdatera sina policyer för tobaksreklam för att förbjuda tobaksföretag att vända sig mot ungdomar med snusreklam.
Bland undertecknarna finns organisationer i Finland, Norge och Danmark. Ingen svensk organisation finns med i uppropet.
2025-01-21
En majoritet av skolungdomar som röker, snusar eller vejpar vill sluta med nikotin, men först i framtiden. Undantaget är killar...
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...