Hem / Unga stöder reklamförbud och reglering av e-cigaretter
Inför ett exponeringsförbud så att tobaksprodukter inte får synas i affärer, kiosker och liknande, och inför en åldersgräns för inköp av e-cigaretter. Så ser ungas attityder ut enligt en ny undersökning som A Non Smoking Generation har låtit genomföra.
Unga i åldern 16 till 25 år har erfarenhet av e-cigaretter och åsikter om hur reglerna för försäljning och marknadsföring av tobaksprodukter bör skärpas:
– Unga har en mycket tydlig inställning till både exponeringsförbud och en åldersgräns för e-cigaretter, säger Elin Ramfalk, generalsekreterare för A Non Smoking Generation.
– Undersökningen visar att ”godisröken” är en ungdomsfälla, och försäljningen av e-cigaretter behöver därför regleras.
Totalt har 1 027 personer i åldrarna 16 till 25 år intervjuats under perioden den 1-6 november. Det är Novus som på uppdrag av A Non Smoking Generation har genomfört undersökningen.
2024-03-25
Nu kan allmänheten ta del av expertkunskap om e-cigaretter och vitt snus via filmer på sjukvårdsupplysningen, 1177.
2024-03-11
Svenska forskare har undersökt kunskapsläget för e-cigaretter och vitt snus Sammanfattningen visar att produkterna innebär hälsorisker och att det inte...
2024-02-26
Användning av e-cigaretter och cigaretter, exklusivt eller tillsammans, ökar risken för bronkit, lunginflammation eller kronisk hosta bland ungdomar. Det visar...
”Nu har vi chansen att göra en faktisk skillnad för dagens barn och unga och skydda dem från de negativa...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2024-01-23
Världshälsoorganisationen WHO uppmanar regeringar att behandla e-cigaretter på samma sätt som tobak och förbjuda smaksättning av produkterna.
2023-11-22
Den ökande användningen av e-cigaretter bland skolungdomar är en utmaning. –Det är svårt att upptäcka och används också av annars...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.