Hem / Tobaksindustrin satsade mångmiljonbelopp för att stoppa neutrala paket
Tobaksindustrin i Australien satsade förra året omkring 14 miljoner australiensiska dollar – ca 107,5 miljoner svenska kronor – på politiska kampanjer för att stoppa lagförslaget om neutrala tobaksförpackningar. Det visar nya siffror från en kommission som kartlägger donationer till politiska partier och andra ekonomiska satsningar i politiskt syfte.
Australien har som första land i världen beslutat införa neutrala tobaksförpackningar. Lagen träder i kraft i december i år. Syftet är att skydda både unga och vuxna från tobaksreklam så att landet kan uppnå målet om att andelen rökare år 2020 ska ligga under tio procent.
Under 2011 pågick en hård politisk kamp om lagförslaget om neutrala paket. De nypublicerade siffrorna visar att British American Tobacco, Phillip Morris och Imperial Tobacco gav sammanlagt nio miljoner dollar till the Alliance of Australian Retailers som bedrev en kampanj mot lagförslaget. Tobaksindustrin arbetade alltså indirekt, via återförsäljarna.
Dessutom lade Imperial Tobacco over fyra miljoner dollar på opinionsbildning mot förslaget genom tryckt material och TV-reklam. Philip Morris satsade ca 500000 dollar på liknande insatser.
Den politiska koalition som var emot neutralaförpackningar fick också donationer av både British American Tobacco och Philip Morris.
Källa: ABC Melbourne
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...