Tobaksindustrin har en lång historia av att motsätta sig tobakskontroll genom att konstruera en alternativ berättelse om hur folkhälsopolitiken kommer att påverka samhällen negativt, särskilt ur ekonomiskt perspektiv.

En ny studie från University of Bath har analyserat hur tobaksindustrin använde medierna för att påverka det sydafrikanska lagförslaget om ökad tobakskontroll. Lagförslaget från 2018 innebar bland annat att standardiserade reklamfria tobaksförpackningar skulle införas, rökutrymmen på restauranger tas bort, utomhusrökning i allmänna utrymmen skulle förbjudas och e-cigaretter skulle regleras på samma sätt som tobaksvaror.

Branschen lyckades få debatten i medierna att handla om ekonomiska argument mot reglering. Argumenten framfördes både av fackföreningar och företrädare för industrin, återförsäljare, mediakändisar och tankekedjor.

Lagförslaget om skärpt tobakskontroll har ännu inte blivit lag, ett resultat som troligen har påverkats av branschens användning av tidningar och media för att främja sin position, enligt artikeln på Tobacco Control Research Groups webbplats.

Forskarna tittar även på hur sociala medier används i debatten kring tobakskontroll. De undersöker bland annat vilka argument som dominerade vid försäljningsförbudet för tobaksprodukter och e-cigaretter i Sydafrika under 2020 års pandemi.

Läs vidare