Hem / Tobaksindustrin använder medier för att förhindra tobakskontrollåtgärder
Foto: Pixabay
Ny forskning från University of Bath avslöjar hur både traditionella och nya medier har blivit kraftfulla verktyg för tobaksindustrin för att hindra tobakskontrollåtgärder i låg- och medelinkomstländer.
Tobaksindustrin har en lång historia av att motsätta sig tobakskontroll genom att konstruera en alternativ berättelse om hur folkhälsopolitiken kommer att påverka samhällen negativt, särskilt ur ekonomiskt perspektiv.
En ny studie från University of Bath har analyserat hur tobaksindustrin använde medierna för att påverka det sydafrikanska lagförslaget om ökad tobakskontroll. Lagförslaget från 2018 innebar bland annat att standardiserade reklamfria tobaksförpackningar skulle införas, rökutrymmen på restauranger tas bort, utomhusrökning i allmänna utrymmen skulle förbjudas och e-cigaretter skulle regleras på samma sätt som tobaksvaror.
Branschen lyckades få debatten i medierna att handla om ekonomiska argument mot reglering. Argumenten framfördes både av fackföreningar och företrädare för industrin, återförsäljare, mediakändisar och tankekedjor.
Lagförslaget om skärpt tobakskontroll har ännu inte blivit lag, ett resultat som troligen har påverkats av branschens användning av tidningar och media för att främja sin position, enligt artikeln på Tobacco Control Research Groups webbplats.
Forskarna tittar även på hur sociala medier används i debatten kring tobakskontroll. De undersöker bland annat vilka argument som dominerade vid försäljningsförbudet för tobaksprodukter och e-cigaretter i Sydafrika under 2020 års pandemi.
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...