Hem / Tobaksbolag i USA tvingas sprida sanna reklambudskap
Föreställ dig dessa och en rad liknande faktabudskap i stora dagstidningsannonser och TV-reklam. Och föreställ dig sedan att det är tobaksbolag som betalar för annonseringen.
Detta är vad som kommer att ske i USA från och med söndag. Då inleds en lång period då ett 11 år gammalt domstolsbeslut tvingar fyra stora tobaksbolag att publicera korrigerande uttalanden (corrective statements) i press och TV landet runt.
Målet United States mot Philip Morris förbereddes under minst sex år av stämningsansökningar och rättegången pågick i nio månader. Den slutade 2006 med att den framstående domaren Gladys Kessler slog fast att tobaksbolagen under mer än 50 år medvetet hade vilselett allmänheten om farorna med rökning. Domaren beordrade tobaksbolagen att publicera korrigerande uttalanden om bland annat rökningens dödliga effekter och tobakens beroendeskapande egenskaper.
Tobaksbranschen har dock lyckats förhala dessa publiceringar under många år genom olika juridiska ifrågasättanden. Många experter menar att denna strategi gjort att annonseringen nu slår mindre hårt mot industrin än den annars skulle ha gjort. Annonskampanjen bygger på annonsering i tidningar och nationell TV, kanaler som inte når så många unga. Som bekant är det framför allt unga människor som börjar röka.
”Tobaksindustrins rättsliga strategi är som alltid att obstruera, försena, skapa förvirring och köpa mer tid”, säger i ett pressuttalande Ruth Malone, University of California, San Francisco, som har studerat branschen i 20 år.
Kampanjen kommer att betalas av Altria Group, ägare till Philip Morris USA och R.J. Reynolds Tobacco Co., en division av British American Tobacco. TV-inslagen kommer att sändas fem gånger per vecka i ett år och tidningsannonserna kommer att köras fem gånger över flera månader i cirka 50 nationella dagstidningar.
2025-04-28
Ny forskning från University of Bath visar på skillnader mellan mängden producerade cigaretter och den skatt som betalas i Kenya...
2025-04-24
Maldiverna inför generationsförbud för bland annat tobaksförsäljning till personer födda 1 januari 2007 eller senare. Lagen träder i kraft 1...
2025-04-22
I Sverige ökar användningen av vitt snus bland unga kvinnor. I USA bland tonårskillar. ”Vi har skapat en ny generation...
2025-04-14
Trump-administrationen har dragit tillbaka en plan för att förbjuda mentolcigaretter i USA, vilket är ett bakslag för hälsotillsynsmyndigheter och förespråkare...
Harmonisering av reglerna mellan de nordiska länderna och Baltikum skulle kunna öka möjligheten till nordiskt samarbete kring nikotin för att...
2025-04-13
Den japanska staden Osaka har infört ett rökförbud på allmänna gator som en del av ansträngningarna att bli mer besöksvänliga...
2025-04-09
USA:s högsta domstol har enhälligt fastslagit att FDA (US Food and drug Administration) agerat korrekt när de avslog marknadsföringsansökningar för vissa...
2025-04-08
Trumpadministrationen fortsätter skära ner på myndigheter och administration och turen har kommit till FDA, som är USAs livsmedels- och läkemedelsmyndighet.
2025-04-01
Strax efter det att Donald Trump tillträdde som president i USA försvann flera av Surgeon Generals rapporter från Center for...