Hem / Swedish Match kritiseras för snusreklam till unga
Konsumentverket kritiserar snustillverkaren Swedish Match för flera former av ”otillbörlig” marknadsföring av snus. Bland annat vänder sig Swedish Match, enligt Konsumentverket, till en ung målgrupp med reklambilder som kopplar ihop snus och sport.
Swedish Match driver sedan en tid butiken Svenskt snus på Kungsgatan i Stockholm. Den marknadsföring som Konsumentverket nu kritiserar har skett där och delvis även i andra butiker.
I ett brev till Swedish Match påpekar Konsumentverket att huvudregeln i tobakslagen är att all marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter är förbjuden. Undantag görs enbart för kommersiell information inne på försäljningsställen, men denna får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak. I stället ska den vara måttfull.
”Marknadsföring som appellerar till barn eller ungdomar kan överhuvudtaget inte anses tillåtet även om marknadsföringen sker inne på försäljningsställen”, skriver Konsumentverket också.
Bland annat just den regeln anser myndigheten att Swedish Match bryter mot i reklam med uppseendeväckande bilder och layout som ”tydligt associerar till sport- och fritidsaktiviteter”.
Även försäljning av skateboards, skidor och mobilskal med samma varumärken som snussorter är, framhåller Konsumentverket, otillåten tobaksreklam.
Dessutom kritiserar verket snusreklamskyltar med textern New fresh white och New look. Dessa uttryck bedöms som tydliga värdeomdömen och inte ”en saklig presentation av relevant fakta om varan och dess egenskaper”. Skyltarna strider därför mot tobakslagens krav på måttfullhet i marknadsföring av tobaksvaror på säljställen.
Konsumentverket strävar efter att kritiserade företag frivilligt ska rätta till sina misstag och inväntar nu svar från Swedish Match senast 24 juni.
2025-04-28
Ny forskning tyder på att företag som levererar till tobaksindustrin inte är transparenta när det gäller sin koppling till tobak.
Ny forskning från University of Bath visar på skillnader mellan mängden producerade cigaretter och den skatt som betalas i Kenya...
2025-04-07
Ska företrädare för nikotinindustrin få vara med när man diskuterar åtgärder för att minska nikotinanvändning bland unga? Den frågan har...
2025-04-02
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder.
2025-03-21
Folkhälsomyndigheten har beslutat att likställa den syntestiskt framställda substansen 6-metylnikotin (metatine) med nikotin. E-cigaretter som innehåller substansen får inte längre...
2025-02-12
Philip Morris International och British American Tobacco pumpar in barnvänliga smaker som blåbär och vattenmelon i konventionella cigaretter. Med ett...
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
2025-02-01
Nio återförsäljare och en tillverkare av e-cigaretter som ser ut att ha liknande smart teknik som till exempel finns i...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...