Aktuellt

Tobaksfakta har beretts möjlighet att ha synpunkter på promemoria gällande förslag på ändrad beskattning på tobaks- och nikotinprodukter. I korthet innebär de en justerad skatt på röktobak med en 9% ökning och en 20% minskning av skatten på snus. Skatten på e-vätskor och de nya nikotinprodukterna föreslås oförändrade och ska följa konsumentprisindex.

Yttrande

De föreslagna förändringarna förefaller värna den inhemska produktionen av tobaks- och nikotinprodukter. För att nå målen i de regelverk som Sverige har att följa som EU:s tobaksproduktdirektiv och Världshälsoorganisationens ramkonvention om tobakskontroll verkar ambitionen balansera på lägsta nivån.

Det är med stigande förvåning man läser underlaget för de föreslagna skatterna. Här redovisas en sammanställning av skadeverkningar, både konstaterade och sannolika, effekter av nikotinbruk. Hur barn och ungas hjärnor påverkas, där spridningen av nikotin närmast kan beskrivas som epidemisk i dagsläget!

Men hur kan slutsatserna av denna kunskap landa i föreslagna åtgärder? Samtidigt som man konstaterar att pris- och beskattningsåtgärder är viktiga och effektiva medel för att sänka tobakskonsumtionen, speciellt bland unga!

Nikotinberoendet vet inga gränser, en övergång mellan bruk av olika produkter ses och redan nu pekar rökkurvorna uppåt efter en stadig nedgång hos ungdomar.

Sverige har betydligt lägre priser på nikotin- och tobaksprodukter än våra nordiska grannländer, även efter den föreslagna tobaksskatten. Man bör göra mer för att harmonisera skattenivåerna genom att höja dem för att undvika gränshandel. En åtgärd som skulle inverka positivt på folkhälsan inte bara i vårt land. Gör om – gör rätt!

Summering med särskild hänsyn till skydd av barn- och unga:

2 kap.
2, 5 och 6 §§ Bra med höjd skatt på röktobak men nivån är för låg.
9§ Skatten på snus bör inte sänkas utan höjas.
11§ Bra med möjlighet till årlig skattehöjning
4a§ Skatt på e-vätskor och nikotinhaltiga produkter bör höjas.

Stockholm den 28 december 2023

Läs vidare