– Det är hög tid för den svenska regeringen att lyssna på européerna och lägga ner sin kampanj för att få snuset frisläppt i EU, säger Birgitta Rydberg, sjukvårdslandstingsråd i Stockholm och ledamot iFolkpartiets partistyrelse.

– Regeringen borde så fort som möjligt avsluta sin karriär som pr-organ åt Swedish Match och lägga marknadsföringskraften på moderna exportnäringar. Satsa på vår forskningsintensiva tillverkningsindustri och smarta tjänstenäringar i stället för gamla tobaksprodukter. Det vore det bästa för såväl jobben som det svenska varumärket i omvärlden.

– Handelsminister Ewa Björling förklarar det europeiska snusmotståndet med bristande kunskaper om det svenska snuset. När ett svensk statsråd säger så är det en förolämpning mot europeiska regeringar. De är väl medvetna om varför de inte vill ha ännu en beroendeframkallande, hälsovådlig tobaksprodukt.

Birgitta Rydberg befarar att regeringens snuskampanj skadar Sverige som nation.

­– Det är en gåta att regeringen och främst Ewa Björling satsat så mycket kraft på en produkt som kan skada så många. De skadliga effekterna på fostren hos snusande kvinnor är väl belagda liksom den ökade risken att avlida av en hjärtinfarkt eller stroke.

Birgitta Rydberg är en av få politiker som säger ifrån om snuset. Hon tror att det beror på att tobaksindustrin varit framgångsrik i sin marknadsföring som fått många att tro att ”snus är ofarligt”.

Swedish Match har i de kampanjerna haft stor hjälp av ett par läkare som värvades av företaget 2006, överläkaren Freddi Lewin och cancerläkaren Lars Erik Rutqvist. Den förre hoppade av när Swedish Match började samarbeta med cigarettillverkaren Philip Morrs, men Rutqvist är kvar.

– När en cancerläkare säger att det är ofarligt att använda en viss typ av tobak är det naturligtvis ett plus för försäljningen, säger Birgitta Rydberg.

Läs vidare