Hem / Philip Morris bötfälls för barnkampanj
En kampanj för Marlboro-cigaretter riktad till mycket unga har stoppats i delstaten Sao Paulo i Brasilien.
Där har myndigheten för konsumentskydd utfärdat böter för tobaksbolaget på drygt en miljon real, motsvarande 3,4 miljoner svenska kronor.
Motiveringen är att kampanjen uppenbart vänder sig till barn mellan 12 och 15 år och därför strider mot tobakslagen.
Philip Morris uppges ha genomfört kampanjen i ett 50-tal länder.
– Böterna skickar ett skarpt budskap till tobaksindustrin att varken regeringen eller det civila samhället i Brasilien tolererar att tobaksindustrin riktar sin marknadsföring till barn och ungdomar.
Det säger Monica Andreiz i Alliansen för tobakskontroll, ATC, som anmälde kampanjen till konsumentmyndigheten.
En annan företrädare för ATC säger till tidningen Folha de S.Paulo att kampanjen är mycket cynisk med sitt budskap om personlig frihet och autonomi när produkten i själva verket gör konsumenterna beroende.
Marknadsföringen har som bärande teman nöjen, musik och sport.
Det är tydligt att kampanjen vänder sig till unga som ännu inte börjat röka och att den inte handlar om att locka över rökare av andra märken, säger en företrädare för konsumentmyndigheten till Folha de S.Paulo.
Philip Morris har inte kommenterat böterna men väntas överklaga.
Folha de S.Paulo (portugisiska)
2025-02-17
Stockholms Stad har gett ut en ny folder som lyfter ungas nikotinbruk. I foldern finns information om risker med nikotinanvändning...
2025-01-21
En majoritet av skolungdomar som röker, snusar eller vejpar vill sluta med nikotin, men först i framtiden. Undantaget är killar...
2024-12-25
Vitt snus bland unga tjejer ökar dramatiskt. Nikotinberoendet innebär framtida risker vid graviditet. Kommande generationer behöver bättre skydd från medicinska...
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...