Hem / Philip Morris bötfälls för barnkampanj
En kampanj för Marlboro-cigaretter riktad till mycket unga har stoppats i delstaten Sao Paulo i Brasilien.
Där har myndigheten för konsumentskydd utfärdat böter för tobaksbolaget på drygt en miljon real, motsvarande 3,4 miljoner svenska kronor.
Motiveringen är att kampanjen uppenbart vänder sig till barn mellan 12 och 15 år och därför strider mot tobakslagen.
Philip Morris uppges ha genomfört kampanjen i ett 50-tal länder.
– Böterna skickar ett skarpt budskap till tobaksindustrin att varken regeringen eller det civila samhället i Brasilien tolererar att tobaksindustrin riktar sin marknadsföring till barn och ungdomar.
Det säger Monica Andreiz i Alliansen för tobakskontroll, ATC, som anmälde kampanjen till konsumentmyndigheten.
En annan företrädare för ATC säger till tidningen Folha de S.Paulo att kampanjen är mycket cynisk med sitt budskap om personlig frihet och autonomi när produkten i själva verket gör konsumenterna beroende.
Marknadsföringen har som bärande teman nöjen, musik och sport.
Det är tydligt att kampanjen vänder sig till unga som ännu inte börjat röka och att den inte handlar om att locka över rökare av andra märken, säger en företrädare för konsumentmyndigheten till Folha de S.Paulo.
Philip Morris har inte kommenterat böterna men väntas överklaga.
Folha de S.Paulo (portugisiska)
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...