Relaterat

Tobaksföretag marknadsför systematiskt cigaretter nära skolor och lekplatser

En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...

Läs mer

Tobaksindustrins sekellånga marknadsföring mot kvinnor i ny rapport

I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...

Läs mer

Cigarettreklam riktas mot barn i Peru

Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....

Läs mer

Så påverkar nikotin den unga hjärnan

Hos unga räcker 5 milligram nikotin om dagen för att etablera ett nikotinberoende. Det motsvarar ungefär en fjärdedel av mängden...

Läs mer

WHO-rapport om tobakens miljöpåverkan

Tobak kan inte längre bara kategoriseras som ett hälsohot – det är ett hot mot mänsklig utveckling som helhet. En...

Läs mer

Vitt snus får lägre skatt än vanligt snus i proposition

I regeringens proposition från 31 maj föreslår regeringen att skatten på vitt nikotinsnus blir mindre än hälften av skatten på...

Läs mer

Riksdagen: Skärpta regler mot nikotinprodukter – men smakerna kvar

Riksdagen står bakom regeringen när det gäller skärpta regler mot nikotinprodukter. Men regeringen fick inte igenom förslaget om förbud mot...

Läs mer

Tobaksfrågan i Almedalen 2022

Tobaksfrågan är lika högaktuell som vanligt och i Almedalen finns flera olika seminarier att välja mellan som på olika sätt...

Läs mer

E-cigarettorganisation lobbar mot svenska riksdagspolitiker

World Vapers Alliance, en global organisation för e-cigarettanvändare, demonstrerade 25 maj utanför riksdagen mot det väntade beslutet att förbjuda smaksatta...

Läs mer
Visa fler

Prenumerera på vårt nyhetsbrev