Hem / Ny rapport om hur unga fångas i ett nikotinberoende
Foto: Istock
En ny rapport från Världshälsoorganisationen (WHO) och STOP, som övervakar tobaksindustrin, belyser hur tobaks- och nikotinindustrin designar produkter, genomför marknadsföringskampanjer och arbetar för att fånga världens ungdomar i ett nikotinberoende.
Rapporten visar att uppskattningsvis 37 miljoner barn i åldrarna 13–15 år globalt använder tobak. I många länder överstiger andelen e-cigarettbrukare bland ungdomar den hos vuxna. I WHO:s europeiska region rapporterade 20 procent av de tillfrågade 15-åringarna att de hade använt e-cigaretter under de senaste 30 dagarna.
Trots betydande framsteg när det gäller att minska tobaksanvändningen utgör uppkomsten av e-cigaretter och andra nya tobaks- och nikotinprodukter ett allvarligt hot mot ungdomar och tobakskontroll. Studier visar att användning av e-cigaretter ökar den konventionella cigarettanvändningen, särskilt bland icke-rökare, med nästan tre gånger.
WHO uppmanar regeringar att skydda unga människor från tobak, e-cigaretter och andra nikotinprodukter genom att förbjuda eller strikt reglera dessa produkter. WHO:s rekommendationer inkluderar att skapa helt rökfria offentliga platser inomhus, förbjuda smaksatta e-cigaretter, förbjuda marknadsföring, reklam och marknadsföring, högre skatter, öka allmänhetens medvetenhet om den vilseledande taktiken som används av industrin, samt stödja ungdomsledda utbildnings- och medvetenhetsinitiativ.
Rapporten ”Hooking the next generation” till tobaksfria dagen 31 maj och kan laddas ner på STOP:s webbplats.
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...