Hem / Norska rättegången har startat – ”stämningen ett välkänt taktiskt spel”
– Att tobaksindustrin som nu går domstolsvägen är ett välkänt taktiskt spel för att förhala en politisk åtgärd som kommer att leda till att färre unga börjar med snus.
Det säger Anne Lise Ryel, generalsekreterare i Kreftforeningen (Norges motsvarighet till Cancerfonden).
– Från den dagen som det blev känt att regeringen ville införa tobaksförpackningar i en oattraktiv grön standardfärg och utan reklam, har tobaksindustrin gjort allt den kan för att hålla snuset utanför. Men bolagen har inte lyckats påverka politikerna. Därför prövar de nu rättegångsvägen.
På måndagen startade rättssaken mellan snusbolaget Swedish Match och den norska staten, assisterad av Kreftforeningen, i Oslo tingshus. Swedish Match har stämt staten för att slippa införa reklamfria, standardiserade snusdosor från 1 juli 2018. Under den första rättegångsdagen argumenterade bolagets advokat framför allt enligt linjen att lagen bör göra skillnad på snus och cigaretter eftersom det är farligare att röka än att snusa.
Den nya norska lagen om standardiserade tobaksförpackningar omfattar alla typer av tobaksprodukter och började gälla den 1 jul i år. Företagen får dock under ett år sälja slut på förpackningar som redan hade tillverkats.
Rättegången i byretten kommer att pågå hela veckan. Rätten ska ta ställning till om lagen om standardiserade snusdosor tillfälligt ska upphävas, i väntan på ett slutgiltigt avgörande i tingsrätten längre fram i tiden.
– Detta är en del av deras förhalningsstrategi. Industrin vill inte acceptera att snusdosan inte längre ska få sälja en image till de unga. De vill försöka skapa osäkerhet och vinna tid så att de kan tjäna pengar på att nya unga blir beroende, så länge som möjligt, säger Anne Lise Ryel.
Varje år börjar över 10 000 unga i Norge att snusa.
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...
2023-06-07
Tror du att du vet vad tobak är? Om du svarar ja kanske du ska läsa en STOP-artikel som sammanfattar...
2023-05-30
Philip Morris International, ett av världens största tobaksbolag, vill påskina att det vill ha en rökfri framtid och driver en...