Hem / Norska rättegången har startat – ”stämningen ett välkänt taktiskt spel”
– Att tobaksindustrin som nu går domstolsvägen är ett välkänt taktiskt spel för att förhala en politisk åtgärd som kommer att leda till att färre unga börjar med snus.
Det säger Anne Lise Ryel, generalsekreterare i Kreftforeningen (Norges motsvarighet till Cancerfonden).
– Från den dagen som det blev känt att regeringen ville införa tobaksförpackningar i en oattraktiv grön standardfärg och utan reklam, har tobaksindustrin gjort allt den kan för att hålla snuset utanför. Men bolagen har inte lyckats påverka politikerna. Därför prövar de nu rättegångsvägen.
På måndagen startade rättssaken mellan snusbolaget Swedish Match och den norska staten, assisterad av Kreftforeningen, i Oslo tingshus. Swedish Match har stämt staten för att slippa införa reklamfria, standardiserade snusdosor från 1 juli 2018. Under den första rättegångsdagen argumenterade bolagets advokat framför allt enligt linjen att lagen bör göra skillnad på snus och cigaretter eftersom det är farligare att röka än att snusa.
Den nya norska lagen om standardiserade tobaksförpackningar omfattar alla typer av tobaksprodukter och började gälla den 1 jul i år. Företagen får dock under ett år sälja slut på förpackningar som redan hade tillverkats.
Rättegången i byretten kommer att pågå hela veckan. Rätten ska ta ställning till om lagen om standardiserade snusdosor tillfälligt ska upphävas, i väntan på ett slutgiltigt avgörande i tingsrätten längre fram i tiden.
– Detta är en del av deras förhalningsstrategi. Industrin vill inte acceptera att snusdosan inte längre ska få sälja en image till de unga. De vill försöka skapa osäkerhet och vinna tid så att de kan tjäna pengar på att nya unga blir beroende, så länge som möjligt, säger Anne Lise Ryel.
Varje år börjar över 10 000 unga i Norge att snusa.
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...
2024-08-27
Vill du veta mer om de största tobaksbolagen? Nu finns en ny artikel i Tobacco Tactics som sammanställer information om...
2024-08-26
The Bureau of Investigative Journalism avslöjar, med hjälp av en visselblåsare, hur Philip Morris finansierade forskning vid japanska universitet för...
2024-08-22
Resultat från en ny studie tyder på att tobaksföretaget Philip Morris International framgångsrikt har lyckats öka allmänhetens förtroende för sin...
2024-08-20
Världshälsoorganisationen (WHO) uttrycker stor oro över tobaksindustrins taktik att påverka vårdgivare genom medicinska utbildningsprogram.