Hem / Myter och fakta om hur tobaksindustrin fångar de unga kunderna
I ett nytt faktablad sticker nätverket STOP hål på myten att tobaksindustrin inte vänder sig till ungdomar med sina produkter. I själva verket är ungdomarna industrins främsta målgrupp.
Bland annat tobaksindustrins påståenden att den inte marknadsför cigaretter till ungdomar och att industrins nya produkter är för vuxna rökare som vill sluta röka som myter.
STOP är ett samarbete mellan University of Bath, Global Center for Good Governance in Tobacco Control, The Union och Vital Strategies med syftet att bevaka och exponera tobaksindustrins metoder. STOP finansieras av Bloomberg Philanthropies.
2025-04-14
Harmonisering av reglerna mellan de nordiska länderna och Baltikum skulle kunna öka möjligheten till nordiskt samarbete kring nikotin för att...
2025-03-17
Nästan var tredje ung dansk använder minst en nikotinprodukt, många vejpar. Det rapporterar danska Sundhedsstyrelsen. Utvecklingen oroar myndigheten.
2025-03-12
Helsingborgs Stad har tagit fram en folder som riktar sig till föräldrar och andra vuxna. Syftet med foldern är att...
2025-02-24
En skola i Den Helder i Nederländerna har förbjudit rökning och vejpning om inte eleverna har skriftligt tillstånd från sina...
2025-02-21
Skolmaterialet för ANDTS har gjorts om. Nu finns uppgifter i många olika skolämnen och det krävs inte djup kunskap om...
2025-02-17
Stockholms Stad har gett ut en ny folder som lyfter ungas nikotinbruk. I foldern finns information om risker med nikotinanvändning...
2025-01-21
En majoritet av skolungdomar som röker, snusar eller vejpar vill sluta med nikotin, men först i framtiden. Undantaget är killar...
2024-12-25
Vitt snus bland unga tjejer ökar dramatiskt. Nikotinberoendet innebär framtida risker vid graviditet. Kommande generationer behöver bättre skydd från medicinska...
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.