Hem / Myter och fakta om hur tobaksindustrin fångar de unga kunderna
I ett nytt faktablad sticker nätverket STOP hål på myten att tobaksindustrin inte vänder sig till ungdomar med sina produkter. I själva verket är ungdomarna industrins främsta målgrupp.
Bland annat tobaksindustrins påståenden att den inte marknadsför cigaretter till ungdomar och att industrins nya produkter är för vuxna rökare som vill sluta röka som myter.
STOP är ett samarbete mellan University of Bath, Global Center for Good Governance in Tobacco Control, The Union och Vital Strategies med syftet att bevaka och exponera tobaksindustrins metoder. STOP finansieras av Bloomberg Philanthropies.
2025-11-11
Barnmorskor i Dalarna tycker det är bra att ställa detaljerade frågor om gravidas snusande, rapporter Sveriges Radio Dalarna.
2025-11-10
”Om tonåringen använder vitt snus kan det vara en varningssignal”, säger överläkare Matz Larsson. Tillsammans med Håkan Källmén står han...
2025-10-27
Allt fler unga vejpar. Det visar att det inte räcker att få bort rökningen, unga måste skyddas mot nikotin. Det...
2025-09-22
Våren 2024 föreslog en statlig utredning nikotinfri skoltid. Folkhälsomyndigheten ser gärna att ett förbud även för skolpersonal utreds. Utbildningsministern är...
2025-09-08
Det finns ett samband mellan att vejpa i tonåren och att senare börja röka, och att få en rad hälsoproblem....
2025-08-26
Nu har skolan börjat för läsåret. I Kungsbacka kommun togs nyligen nya riktlinjer angående nikotinanvändning bland förskole- och skolpersonal under...
2025-08-18
Fler gravida snusar vid inskrivningen på mödravården. Det finns en oro att ökningen ska fortsätta, eftersom så många unga tjejer...
2025-08-11
I den här filmen berättar Louise Adermark, docent i neurobiologi och forskare vid Sahlgrenska Akademin på Göteborgs Universitet, om tobaksfritt...
2025-06-23
Vid kontrollköp i kommuner sålde 35 procent vitt snus till unga utan att kräva legitimation. – Efterlevnaden av lagen behöver...
”*” anger obligatoriska fält