Hem / Myter och fakta om hur tobaksindustrin fångar de unga kunderna
I ett nytt faktablad sticker nätverket STOP hål på myten att tobaksindustrin inte vänder sig till ungdomar med sina produkter. I själva verket är ungdomarna industrins främsta målgrupp.
Bland annat tobaksindustrins påståenden att den inte marknadsför cigaretter till ungdomar och att industrins nya produkter är för vuxna rökare som vill sluta röka som myter.
STOP är ett samarbete mellan University of Bath, Global Center for Good Governance in Tobacco Control, The Union och Vital Strategies med syftet att bevaka och exponera tobaksindustrins metoder. STOP finansieras av Bloomberg Philanthropies.
2024-04-02
Till skillnad från traditionellt snus, som har varit olagligt att köpa och sälja i Storbritannien sedan 1992, innehåller det vita...
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-25
Nikotinhalten i vitt snus ska högst vara 12 mg/gram. Skoltiden ska vara nikotinfri och det ska innefatta alla typer av...
Nu kan allmänheten ta del av expertkunskap om e-cigaretter och vitt snus via filmer på sjukvårdsupplysningen, 1177.
2024-02-26
Användning av e-cigaretter och cigaretter, exklusivt eller tillsammans, ökar risken för bronkit, lunginflammation eller kronisk hosta bland ungdomar. Det visar...
”Nu har vi chansen att göra en faktisk skillnad för dagens barn och unga och skydda dem från de negativa...
I en artikel i Svenska Dagbladet lyfts problemet med vitt snus och beroende bland unga. I artikeln intervjuas en förälder...
2024-02-06
Det är 18-årsgräns på tobaks- och nikotinprodukter, men många unga använder dem ändå. Det bästa stödet för att de ska...