Hem / Menar tobaksbolagen allvar med ”en rökfri värld”?
Foto: Shutterstock
De största tobaksbolagens säger sig ha visionen om en rökfri värld. Men hur väl stämmer påståendena med verkligheten? Det analyseras i en lång artikel i brittiska The Grocer.
Altria är ”Moving Beyond Smoking”. Philip Morris levererar en ” Smoke-Free Future”. British American Tobacco bygger ”A Better Tomorrow” och Japan Tobacco International bygger ”Building A Brighter Future” med ”mindre riskfyllda produkter”. Samtidigt ger Imperial ett ”meningsfullt bidrag till skademinimering” genom nästa generations produkter.
Trovärdigheten i ovanstående är det dock lite si och så med, så länge som de största intäkterna kommer från cigaretterna, särskilt i låg- och medelinkomstländer.
”Tobaksbolagen kan fortfarande sälja cigaretter på många ställen i världen om 50 år eller mer. Den vet naturligtvis att det är deras mest lönsamma framtid”, säger en av de intervjuade i artikeln.
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-05-09
USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet FDA planerar att förbjuda mentolcigaretter och smaksatta cigarrer. Det meddelade myndigheten i slutet av april.
2022-05-06
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...
2022-04-23
Ett PR-trick – det är vad Philip Morris Internationals ”Unsmoke the world”-kampanj i själva verket är, enligt nätverket STOP.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-04-01
De stora tobaksbolagen betalar väldigt lite skatt. Tobakskontrollgruppen vid University of Bath har granskat hur Philip Morris International (PMI) och...
2022-03-30
Tobaksfaktas politiska expert Margaretha Haglund medverkar i Greenpeace podd Systemskiftet och pratar om sin livslånga kamp mot tobaksindustrin.
Tobaksindustrin består inte bara av stora tobaksföretag och den producerar inte bara cigaretter. Och försäljning av produkterna är inte branschens...
2022-03-29
Ett kampanj på Snapchat lyfter fram barnarbetet i tobaksodlingarna. Istället för varningstexterna på tobaksförpackningarna dyker barnarbetarnas personliga historier upp när...