Hem / Kritik mot tobaksbolag som når ungdomar via sociala medier i Storbritannien
Foto: Pixabay
I Storbritannien anklagas bland andra British American Tobacco (BAT) för att använda sociala medier för att locka unga människor att prova nikotinprodukter som snus.
Att tobaksföretag använder influerare för att göra reklam för olika tobaksprodukter är inget okänt fenomen i Sverige, men nu finns företeelsen även i Storbritannien.
Tillsammans har de 26 influerarna 2,2 miljoner följare och en publik som är ung, vilket betyder att de är svåra att nå genom traditionella reklamkanaler.
Förutom BAT nämner artikeln i The Guardian att flera andra tobaksbolag, till exempel Swedish Match, riktar sig mot den brittiska marknaden genom sociala medier som Facebook, Instagram och TikTok.
I ett brev till verkställande direktörerna för Facebook, Instagram, TikTok och Twitter kräver över 100 hälso- och antitobaksgrupper från hela världen ett slut på marknadsföringen av de beroendeframkallande produkterna på sociala medier.
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...
2024-09-30
Att börja snusa i 15-års åldern eller tidigare kopplas till ökad risk att utveckla astma. Det visar en internationell studie....
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-11
Snusbolaget Norden riskerar att mista rätten att sälja brunt snus via e-handel. Tjänstemän på Stockholms stads tillståndsenhet anser inte att...
2024-09-10
Förslaget om rök- tobaks- och nikotinfri skoltid bemöts positivt av många remissinstanser. Det tros kunna bidra till att färre unga...
2024-09-03
Hur ser utvecklingen ut och vad kan man länderna i Norden lära av varandra för att minska bruket av vitt...
2024-08-26
– Nej, ni blir inte skärpta, ni blir mossiga. Det säger skolsköterskan Danica Augustsson till många snusande elever på gymnasiet...
2024-08-22
Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, har för första gången delat ut sitt anti-pris Årets folkhälsoförgörare. Utmärkelsen går till artisten Fröken Snusk “för att...
2024-06-11
Sveriges Radios Vetenskapsradion på djupet ägnar ett 20 minuters program åt det vita snuset. Det handlar bland annat om skadorna...